KALEO - I Want More/Break My Baby

Islandske KALEO er tilbake med to nye låter

I dag slipper det GRAMMY-nominerte rockebandet KALEO to nye låter – "I Want More" og "Break My Baby" – skrevet av frontmann, vokalist og låtskriver JJ Julius Son via Elektra/Atlantic.

Dette markerer det islandske bandets første nye musikk siden det globale gjennombruddet i 2016 med albumet A/B som førte med seg tre hit singler – GRAMMY-nominerte "No Good", "All The Pretty Girls" som solgte til gull og 2x platina sertifiserte "Way Down We Go", som ble brukt i over 24 tv-serier, hvilket gjorde at den tronet listen over mest brukte TV låter i USA.

Etter å ha akkumulert over 1 milliard globale strømminger, 39 internasjonale sertifiseringer, og utallige utsolgte konserter fra London til Moskva, har KALEO avsluttet en nesten uavbrutt treårig turnéplan for A/B i oktober 2018. Siden har Julius Son vært i studio og jobbet med oppfølgeren som kommer senere i år.

Kombinasjonen av reising og grundig mekking har resultert i et spekter av lydbilder innspilt rundt om i verden – i Nord-Amerika, Sør-Amerika og på tvers av Europa. Forfriskende fri for beregning lar Julius Son hver låt diktere sin egen retning samtidig som man hører tydelige blues, folk og rock tendenser.

Variasjonen i lydbildet og symbolikken man finner i begge singlene kommer naturlig, sier Julius Son. "Jeg tror det bare er et resultat av at jeg vokser som musiker og som lytter. Jeg ville kjedet meg sånn hvis jeg måtte gjøre det samme om igjen eller blitt satt i bås og fortalt hva jeg måtte gjøre", legger han til når han snakker om utviklingen til KALEO (KALEO betyr "stemmen" på Hawaiisk).

"Kunstnerisk finnes det for mange farger til å kun male i svart og hvitt. Så det er min kreative prosess. Jeg visste ikke at jeg kunne synge i falsett før jeg skrev "All The Pretty Girls", og jeg plystret ikke før jeg skrev "Automobile".

"Sangene sier i fra om en type sound og da må jeg bare gå og imøtekomme sangen," deler Julius Song om å bruke de siste årene på å skrive og spille inn. "Det var virkelig spesielt å kunne skape denne musikken samtidig som vi reiste verden rundt – et studio i Hellas, strykere i Los Angeles hos Capitol Studios, sessions med Aeronaut Studios i Reykjavik, og utallige timer i Nashville i Sound Emporium, Blackbird, Ocean Way and RCA's Historic Studio A. Hver økt i studio bidro til å videre berike lydbildet og skape deres egne unike elementer til overflaten.

"Med alt dette håper jeg at det vi har skapt får deg til å føle noe... hvis det er tilfelle, er det fantastisk."

Erling Midtstue

Catalog and Label Manager +47 94 88 85 58