Jubileumsutgave av David Bowies banebrytende "Aladdin Sane"

Jubileumsutgave av David Bowies banebrytende "Aladdin Sane"

Parlophone Label Group er stolte av å kunne annonsere utgivelsen av en 40-årsjubileumsutgave av David Bowies banebrytende Aladdin Sane, oppfølgeren til 1972 albumet The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars. Releasedato: 12. april 2013

Aladdin Sane ble oprinnelig utgitt av RCA Victor 13. april 1973 og var David Bowies sjette album, co-produsert av David Bowie og Ken Scott. Dette var en utrolig travel periode for Bowie – Ziggy Stardust hadde gjort han til en superstjerne i Storbritannia ,og han hadde omfattende turnévirksomhet i USA, hvor han skrev de  fleste av albumets sanger på veien. Innspillingen av albumet foregikk i Trident Studios i London og RCA Studios i New York og Nashville mellom 6. oktober og 24. januar 1973 ,og det ble Spiders siste album med besetningen Mick Ronson (gitar, piano, vokal), Trevor Bolder (bass) og Mick ”Woody” Woodmansey (drums). På albumet debuterte en av Bowies nye samarbeidspartnere, avant-jazz pianisten Mike Garson. I tillegg til vokal spilte Bowie gitar, munnspill, keyboard og saksofon på albumet.

Beskrevet av Bowie selv som ”Ziggy goes to America”, var Aladdin Sane et mer frenetisk og rockepreget album enn sine forgjengere, med The Rolling Stones som en mulig positiv innflytelse på åpningsporet ”Watch That Man” ,og på den sjanger overskridende coveren av deres sang ”Let’s Spend The Night Together”. Ellers kunne innflytelsen fra Muddy Waters’ høres på riffet til Storbritannias andre single fra albumet ”The Jean Genie” ,og på det ”futuristisk nostalgiske” sporet ”Drive-In Saturday” – som nådde tredjeplass i Storbritannia og var inspirert av 50-talls doo-wop. ”Cracked Actor”, sannsynligvis Davids mest dekadente øyeblikk på albumet, var skrevet etter en tur til Hollywood Boulevard hvor bilder og miljø ble oversatt til rå rock ’n’ roll. Hyringen av Mike Garsons og hans utrolige talenter hadde stor betydning for flere av albumets nøkkelspor, særlig tittelsporet med dissonerende improvisasjon, og avslutningssporet ”Lady Grinning Soul” med en særpregen schizofren kvalitet.

Forhåndsbestillingene i Storbritannia var på utrolige 100 000 (som ikke var blitt sett siden glansdagene til The Beatles). Det var Bowies første #1 album i Storbritannia og nådde #17 på Billboard-listen i USA.

Denne 40-års jubileumsutgaven har blitt remasteret av Ray Staff i Londons AIR Studios. Ray jobbet med den originale LPen under sin tid i Trident Studios ,og har mottatt stor annerkjennelse for sin remastering av Ziggy Stardust 40th anniversary-album fra fjoråret.

Aladdin Sane 40th Anniversary Edition tracklisting:

1.  Watch That Man
2.  Aladdin Sane (1913-1938-197?)
3.  Drive-In Saturday
4.  Panic In Detroit
5.  Cracked Actor
6.  Time
7.  The Prettiest Star
8.  Let's Spend the Night Together
9.  The Jean Genie
10. Lady Grinning Soul

40th anniversary remasterutgivelsen av The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders From Mars vil også bli tilgjengelig på iTunes som “Mastered for iTunes” same dato.

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl