Grateful Dead - American Beauty

Jubileumsutgivelse fra Grateful Dead

LOS ANGELES - Året 1970 var på alle måter et høyt vannmerke for Grateful Dead. Etter en brakende suksess med albumet Workingman's Dead den sommeren, kom bandet tilbake på høsten med den like fantastiske American Beauty. Disse back-to-back klassikerne introduserte ikke bare sanger som ville være en viktig del av bandets live-repertoar i flere tiår, men det åpnet også en inngangsport til Grateful Deads verden i generasjoner av Dead Heads. American Beauty feirer sitt 50-årsjubileum med to nye utgivelser.

AMERICAN BEAUTY: 50th ANNIVERSARY DELUXE EDITION vil være tilgjengelig fra 30. oktober. Dette tredelte CD-settet inneholder originalalbumet med remastret lyd, pluss en ikke-utgitt konsert innspilt 18. februar 1971 på Capitol Theatre i Port Chester, i New York. Et av høydepunktene fra Capitol Theatre-showet, er den tidligere ikke-utgitte «Truckin», som nå er tilgjengelig på alle digitale nedlastings- og streamingtjenester. Klikk HER for å lytte nå.

AMERICAN BEAUTY: 50th ANNIVERSARY VINYL PICTURE DISC vil også være tilgjengelig fra samme dag. Opplaget er begrenset til 15.000 eksemplarer, og inneholder remastered versjonen av originalalbumet.

Jerry Garcia, Bob Weir, Ron “Pigpen” McKernan, Phil Lesh, Bill Kreutzmann og Mickey Hart spilte inn American Beauty i august og september 1970, i Wally Heider Studios i San Francisco med produsent Stephen Quinn Barncard. Da de kom inn i studio, var Workingman's Dead fortsatt på hitlistene. En rask oppfølging av studioalbum var uhørt for bandet, og en bragd de aldri ville gjenta. Like sjokkerende var det høye kunstneriske nivået som ble vist med nye sanger som "Friend Of The Devil", "Sugar Magnolia", "Truckin '" og "Ripple." I dag regnes det fortsatt som et av de største albumene noensinne er laget.

“Det skvetter fortsatt av tanken på Grateful Deads kreative produksjon i 1970. For ethvert annet band er det å fange lyn med et album som er så perfekt og utmerket som Workingman's Dead. En prestasjon som du møter på én gang i livet. The Dead fulgte imidlertid opp bare noen få måneder senere med et album som nesten alle Dead Head anser som dens sidelike. Ti sanger, hvor nesten alle ble hjørnesteiner i bandets live-repertoar de neste 25 årene. I dag, 50 år senere, er disse sangene fortsatt viktige deler av bandmedlemmenes nåværende live-aktiviteter”, sier David Lemieux, Grateful Dead-arkivist og produsenten av settet.

50th Anniversary Deluxe Edition inneholder en av de første og beste liveopptredene i 1971, bare et par måneder etter utgivelsen av American Beauty. Dette var den nye Dead, og vi tramper fremdeles med føttene, og nynner sammen til disse sangene 50 år senere".

AMERICAN BEAUTY: 50th ANNIVERSARY DELUXE EDITION

CD Sporliste:

Disc One: Original Album Remastered

1. “Box Of Rain”

2. “Friend Of The Devil”

3. “Sugar Magnolia”

4. “Operator”

5. “Candyman”

6. “Ripple”

7. “Brokedown Palace”

8. “Till The Morning Comes”

9. “Attics Of My Life”