Judy Collins (c) Shervin Lainez

Judy Collins "Amazing Grace" utgis på nytt til støtte for WHO

Judy Collins vil gi ut sin vakre gjengivelse av ‘Amazing Grace’ på nytt fredag 29. mai med Global Virtual Choir.

Den nye versjonen vil samle et stort internasjonalt kollektiv av profesjonelle og amatørsangere gjennom ny teknologi som vil gi sangen en ny dybde og følelse.

Alle inntektene som samles inn fra denne singelen vil gå til the World Health Organisation Solidarity Response Fund: https://covid19responsefund.org/.

‘Amazing Grace’ har blitt en kilde til trøst i løpet av denne spesielle tiden, blant annet med Judys versjon som ble spilt foran Charing Cross Hospital i London, som førte til voldsomme, følelsesmessige reaksjoner i sosiale medier og over 5 millioner visninger (se her). Den populære presten fra Notting Hill, Pat Allerton AKA @theportablepriest (Instagram) spiller Judy sin versjon av sangen i sine prekener på gata (se her)

Judy Collins sier:

“I recorded Amazing Grace with a group of friends at Saint Paul’s Chapel on the Columbia University campus in New York City. When my recording of Amazing Grace was released it became enormously popular all over the world.

It was written by John Newton in 1772, a man who evolved from a slave ship captain to a writer of powerful hymns, and changed his entire life, becoming a model for spiritual transformation.

That’s what we need today once again. Stay safe, help others and pray for the planet. I am sending this song out to all the doctors, nurses and patients. We will survive this with love and music and amazing grace.”

Judy Collins omfavnet ‘Amazing Grace’ i 1964 etter at hun var vitne til at demonstranter sang den ledet av stemmerett- og kvinners rettighetsaktivist Fannie Lou Hamer. Hun opplevde sangens emosjonelle innvirkning på deltakerne, vitner og politi som motsatte seg borgerrettighetsdemonstrantene. Hun betraktet det som en talisman for fred og begynte å fremføre sangen fra det tidspunktet - det ble snart en av hennes mest etterspurte sanger hver gang hun spilte live.

Hun spilte inn Amazing Grace på albumet "Whales & Nightingales" fra 1970 og koblet innspillingen til Vietnamkrigen, som hun var motstander av. Da hun ble spurt om hvorfor, forklarte Collins:"I didn't know what else to do about the war in Vietnam. I had marched, I had voted, I had gone to jail on political actions and worked for the candidates I believed in. The war was still raging. There was nothing left to do, I thought... but sing 'Amazing Grace'. En følelse som vil stemme for mange i dag.

Judys versjon av sangen ble en global suksess og var å finne på hitlistene gjentatte ganger, inkludert fem ganger i Storbritannia alene mellom 1970 og 1972.

Hvordan virker The Global Virtual Choir?

Mellom 14. mai og 22. mai 2020 blir alle amatører og profesjonelle sangere over hele verden invitert til å besøke et nettstedetGlobalvirtualchoir.com hvor de kan velge å lære del A eller del B av sangen.

Når de er fornøyde, tar brukerne opp videoene av seg selv som utfører sin valgte del sammen med en veiledning og støttespor av ‘Amazing Grace’ via nettstedet og sender inn.

Stemmeopptaket deres vil inngå i The Global Virtual Choir og den nye versjonen av singelen som vil være tilgjengelig for streaming og nedlasting fra alle digitale tjenesteleverandører 29.mai. Brukernesinsendte videoer vil utgjøre en del av en 3D Visualiser-video.

Trinn 1:

Besøk nettstedet: globalvirtualchoir.com. Alle rundt om i verden er velkomne til å delta.

Trinn 2:

Velg delen du vil lære.

Trinn 3:

Spill inn ditt bidrag og send inn. Det kan være lurt å øve noen ganger før du sender inn.

Det er åpent for innleveringer gjøres mellom kl. 18:00 torsdag 14.mai og kl. 10:00 fredag 22.mai.

Judy har laget en egen hilsen til norske fans, se den her