Matoma og Jonas Benyoub under fremføringen av deres tolkning av Odin Staveland og Vamps «Liten fuggel» under sesongens andre episode.

Matoma har med seg Jonas Benyoub for tolkningen av Vamps «Liten fuggel» på Hver gang vi møtes

Tom Stræte Lagergren aka Matoma er den første DJen/produsenten som er med opp til Kjerringøy for å dele gode historier, latter og tårer med tolkninger av hverandres imponerende musikkataloger.

Episoden til ære for Matoma startet hele 2024-sesongen 1. januar, og det følges opp av Odin Staveland fra Vamp som hedres lørdag 5. januar. Her får man for første gang se hva en produsentartist, som også er pianist, finner på når man skal hedre norsk musikk på Kjerringøy. Matoma tolker da Vamps folkekjære hit «Liten fuggel», og for å gjøre det på riktig godt vis har han med seg ordsmeden og stjerneskuddet, Jonas Benyoub.

– Da Matoma spurte om jeg ville covre liten fuggel med han, så kom det en storm av minner. Jeg husker Vamp godt. Spesielt liten fuggel og månemannen. Unik måte å skrive på tenkte jeg med en gang. Dette er noe jeg vil, sier Jonas Benyoub.

– Jeg ville gjerne ta den inn i et nytt univers, i mitt landskap, og med en gang jeg satt meg ned for å løse det så kom det til meg – jeg må lage en hip-hop-låt. Jeg måtte uttrykke meg som jeg gjorde i starten av karrieren min. Jeg har aldri utgitt en hip-hop-låt på norsk. Den første jeg tenkte på var kunstneren og supertalentet, Jonas Benyoub. Han er helt rå, nåtidens Alf Prøysen med sine tekster, sier Matoma.

I den kommende sesongen får én av Norges største eksportvarer innen norsk musikk virkelig vist frem sin musikalitet, profesjonalitet og gode vesen. Hvordan dette løses hver uke for en som ikke synger vil tiden vise, men det kan ventes spektakulære scener på TV-skjermen fra januar til langt ut i februar, 2024. Sammen med William Kristoffersen (Ole Ivars), Emelie Hollow, Mari Boine, Odin Staveland (Vamp), Ingrid Helene Håvik (Highasakite) og Ramón leverer Matoma en knallsterk sesong med store TV-øyeblikk.

Ett av øyeblikkene blir altså samarbeidet med Jonas Benyoub, og deres tolkning og fremføring «Liten fuggel» som de begge har tatt med inn i deres musikalske og lyriske univers.

– Da jeg valgte låta til Odin så var jeg 100% sikker på at jeg skulle velge «Liten fuggel». Den treffer meg hver gang jeg hører den. Refrenget er helt magisk. Det er noe veldig spesielt med teksten og formidlingen til Odin, sier Matoma.

– For meg så handler låta om en man har mistet eller redselen for å dø. Vi satt en kveld i studio jeg og Tom, Omar fra Kastel var der også. Tom spilte en kul melodi og jeg lot pennen flyte. Etter noen timer hadde vi tekst og beat, jeg synes resultatet ble veldig fint. Jeg fikk putte Benyoub-krydder på en legendelåt. Håper muttern liker den. Håper Odin liker den. Håper Norge liker den, legger Benyoub til.

– Resultatet har blitt en fantastisk nydelig, sårbar hip-hop-låt som jeg tror vil gå hjem i hjertene til det norske, jeg håper det i hvert fall. Jeg har lagt hele hjertet mitt i den her låta, avslutter Matoma.

«Liten fuggel» er ute overalt fredag 5. Januar.