Matoma har med seg Ruben for å hedre Emelie Hollow

Matoma har med seg Ruben for å hedre Emelie Hollow

Årets sesong av det folkekjære TV-programmet har så langt vært en suksess, både når det gjelder seertall og sanger på topplistene. Matoma har gitt oss mange fine TV-øyeblikk med sin egen episode og tolkninger av kompanjongenes musikkataloger. I skrivende stund er to av hans tolkninger topp 20 på Spotify med Gabrielle-samarbeidet «Barn som deg» topp 10, tett etterfulgt av Beathoven-samarbeidet og Ole Ivars-tolkingen «JEG FÅR VÆRE SOM JEG ER» på #13.

Det er stor spenning hver uke om hvem Lagergren har med seg på scenen, ettersom han selv ikke synger. Så langt har vi sett han med Jonas Benyoub, Einar Selvik fra Wardruna, Gabrielle og Beathoven. Denne uken har han med seg Ruben for å hedre Emelie Hollow og tolker «Alene sammen», på engelsk «Alone Together».

– Å få gleden av å tolke Emelies følelsesladde og emosjonelle «Alene sammen» var veldig givende og gøy for meg. Melodiene og teksten er så enormt sterke, og jeg følte en indre kontakt med denne låten første gang jeg hørte den, sier Matoma.

Han har lenge fulgt med på Emelie og hennes arbeid som låtskriver og artist, og synes det passet veldig godt å ha med Ruben som også er en god venn av Hollow. De valgte å skrive om «Alene sammen» til engelsk, ettersom både Ruben og Matoma har et publikum utenfor Norge.

– Å få ha med vår felles kollega og venn Ruben løftet versjonen til nye høyder. Jeg hadde veldig lyst til å ha med noen engelske tolkninger i årets sesong, og her ønsket jeg å gi låten et mer dansbart uttrykk. Jeg er veldig glad for at vi fikk det til på en så vakker sang som dette. Håper den vil se et lys utenfor Norge, sier Matoma.

Lagergren og Ruben har lenge hatt lyst til og snakket om å lage musikk sammen, så da spørsmålet om å tolke Hollows musikk kom, var det ingen tvil.

– Da vi først møttes for å jobbe med låta husker jeg at vi satt i et par timer og bare pratet om livet, opplevelser og ga hverandre forskjellige råd, før vi begynte å jobbe med musikken. Han lot meg delta i hvordan låten skulle høres ut og det føltes bare ut som to gamle venner som hang sammen og lagde musikk, noe jeg føler skinner igjennom når man hører låten, sier Ruben.

– Jeg liker at Matoma har klart å beholde det trøstende budskapet og nerven i låta, som Emelie Hollow får så fint fram i originalversjonen, men syns også han har klart å gjøre det til en låt som gir følelse av feiring, sier Ruben.

Tom Stræte Lagergren aka Matoma er altså den første DJen/produsenten som er med opp til Kjerringøy for å dele gode historier, latter og tårer med tolkninger av hverandres imponerende musikkataloger.

Episoden til ære for Matoma startet hele 2024-sesongen 1. Januar. I årets sesong får én av Norges største eksportvarer innen norsk musikk virkelig vist frem sin musikalitet, profesjonalitet og gode vesen. Hvordan dette løses hver uke for en som ikke synger vil tiden vise, men det kan ventes spektakulære scener på TV-skjermen fra januar til langt ut i februar, 2024. Sammen med William Kristoffersen (Ole Ivars), Emelie Hollow, Mari Boine, Odin Staveland (Vamp), Ingrid Helene Håvik (Highasakite) og Ramón leverer Matoma en knallsterk sesong med store TV-øyeblikk.

«Alone Together» er ute overalt fredag 2. februar.