Matoma

Matoma med fokus på krigen i Ukraina under helgens Coachella

 I helgen gikk musikkfestivalen Coachella av stabelen i California, etter en to års pause som følge av den globale pandemien. Det var ventet over 125.000 publikummere gjennom helgen, med over 150 internasjonale artister på årets line-up. Hele Norges feel-good DJ, produsent og The Voice-mentor Matoma hadde i utgangspunktet kjøpt reklametavlene langs motorveien – veien hundretusener av festivalgjengere passerer på vei gjennom ørkenen til festivalstedet – for å promotere sin nye låt “Heart So Big”. Men med den pågående krigen i Ukraina følte han at det ville være mer meningsfylt å bruke tavlene til å sette fokus på Music Saves UA, en organisasjon som gir hjelp og lindring til de krigsrammede i Ukraina.

For kun et par år siden spilte jeg på en festival som heter Atlas i Ukraina for et helt nydelig publikum - akkurat som de som skal på årets Coachella, forteller Matoma i sin siste Instagram post. Disse dagene med frihet er dessverre blitt tatt fra dem, og nå regner det bomber ned på byene deres. De samme menneskene fra Atlasfestivalen har konvertert nattklubben sin til et humanitært senter, og sørget for forsyninger og omsorg for de som trenger deres hjelp, fortsatte han.

Matoma føler at historien om ukrainske musikkfestivalpromotører som mobiliserer uselviske mennesker for å hjelpe sitt folk i en tid med krig virkelig treffer rett i hjertet og sender ut et inspirerende budskap, og håper at han selv kan være med å samle inn midler og bevissthet til denne utrolige saken.

Matoma slo seg nylig sammen med den elektroniske pop-trioen ARIZONA for å gi ut sin hjertevarmene singel, "Heart So Big", skrevet med ARIZONA's mangeårige samarbeidspartner PJ Bianco som en kjærlighetserklæing til sønnen med autisme. Låta ble sluppet under Autism Awareness Month, som er hvert år i april for å øke bevisstheten rundt autisme og autismespekterdiagnoser.