Foto: Anders Hornoff

Ny låt fra Sivert Høyem!

«You can get anywhere on a full tank of fuel
And on an empty heart”

Slik lyder teksten på Sivert Høyems nye single «The Rust» som utgis 29. september.
Den mørke låta om kjærlighet og bilvrak som ruster i takt slippes med en tilhørende stemningsfull musikkvideo, med bilder fra innspillingen.

Singelen «The Rust» er første nye musikk fra Høyems soloprosjekt på to år og markerer startskuddet for det kommende albumet On an Island som vil utgis 26.januar 2024.

I september 2021 rykket Sivert og samarbeidspartnere inn i det gamlemenighetshuset, Zoar, i Nyksund og rigget seg opp et provisorisk studio. Det hele begynte med en idé om å gjøre noe «enkelt og nedstrippet» med tekniker Bjarne Stensli. I spektakulære omgivelser i det som en gang var Vesterålens nest største fiskevær ble albumet On an Island til.

Alt er innspilt i løpet av en hektisk 14-dagers session, oftest som trio (Sivert, medprodusent Christer Knutsen og trommeslager Børge Fjordheim) og er mikset av bransjelegenden Tchad Blake. Ingenting stammer fra bokser med preprogrammerte lyder, og tilfeldige ulyder, knitrende treverk og lyden av eventuelle spøkelser følger med. Det låter tidløst, umiddelbart og rått, som å transporteres til Vesterålen i september, når nettene er lange og kalde.

Sivert Høyem har alltid vært melankoliker av legning. «På Edvard Munchs tid var det en diagnose,» påpeker han. På On an Island har han også funnet frem til en form for «northern gothic» som kanskje spesielt er framtredende på albumets første smakebit.

Hør låten her

Videopremiere på Youtube, i dag kl. 1800. Se videoen her