Foto: William Blofeld

Ny musikk fra Chris Holsten

Det er liten tvil om at Chris Holsten preget musikkåret 2021 med høye listeplasseringer, del 1 av sitt debutalbum og utsolgt Norgesturné. Nå gir han ut singelen «Høyt over havet», og annonserer at andre del av albumet «Bak en fasade» slippes 18. mars via Warner Music Norway.

Artisten fra Lillestrøm slapp «Bak en fasade (Del 1)» høsten 2021, før han la ut på en omfattende Norgesturné. Albumet var ikke bare hans debut, men samtidig hans første norskspråklige. Det ble tatt svært godt imot: Låtene derfra har blitt strømmet over 30 millioner ganger, og singlene «Smilet i ditt eget speil» og «Bare når det regner» nådde første – og andreplass på radiolista. Holsten rundet av året ved å stikke av med publikumsprisene Årets Låt og Årets Artist under P3 Gull i november.

Første singel fra andre albumdel slippes 21. januar, og på «Høyt over havet» har han skrudd opp tempoet og energien.

– Låta er litt gladere og raskere enn de forrige singlene, forteller han, og legger til at han hele tiden har hatt en klar visjon for «Bak en fasade» som fullengder;

– Det var hele tiden meningen at del 2 av albumet skulle være litt mer oppløftende enn del 1, men selv om det kanskje er mer positivt er det viktig at det er en dybde der. Det må stikke litt, sier Chris.

Holsten har skrevet og produsert med det samme teamet hele veien – del 1 på en intens hyttetur under lockdown, mens store deler av del 2 ble til på veien. Han legger ikke skjul på at det har vært to forskjellige prosesser, men mener samtidig at det er lettere å holde på den røde tråden på lyd og produksjon når man jobber med de samme menneskene uansett sted og sinnstilstand.

«Høyt over havet» er lyden av en Holsten på opptur, og en klar indikasjon på hva vi kan forvente av andre albumdel:

– Jeg har tatt med energien på veien og fra publikum inn i låtene, og jeg har gitt dem en smakebit av hva som kommer. Det er gøy å se dem danse og hoppe med. De kan jo ikke bare gråte, ler han.

«Høyt over havet» slippes 21. januar 2022. «Bak en fasade (Del 2)» gis ut 18. mars via Warner Music Norway.