Fredag 3. november utgir SKAAR sin versjon av den norske OL-klassikeren.

SKAAR introduserer «Se ilden lyse» for en ny generasjon

Artisten fra Stord sin første utgivelse på norsk er en folkekjær sang i ny drakt

I 2024 er det 30 år siden OL i Lillehammer, og siden en hel nasjon sang med på Sissel Kyrkjebøs «Se ilden lyse». Mange har sterke bånd og følelser knyttet til sangen.

I 2023 var Kyrkjebø én av overraskelsesartistene under avslutningen av Palmesus. Det haglet klager i etterkant fra yngre festivaldeltakere, noe som ble blåst opp i flere norske nettaviser. Det gikk som en farsott i sosiale medier – hvem og hva var dette? Sangen og Kyrkjebø ble introdusert for en ny generasjon, og senest fikk Nate og Arian fra StudioP3 en challenge om å synge låten under P3Live.

SKAAR tar nå stafettpinnen videre og gir den folkekjære sangen en ny drakt, akkurat i tide for vinter og jul. Hun innrømmer at prosessen med Sissel Kyrkjebøs «Se ilden lyse» tidvis har vært utfordrende:

– Det er jo en veldig folkekjær låt, men det har vært utrolig gøy å finne kjernen i låta. 94-versjonen er storslått, mens min er mer nostalgisk, nedstrippa med melodi og tekst i fokus. Den får meg til å mimre tilbake til barndommen, sier hun.

Låten er også syncet i en stor kampanje for relanseringen av Dale of Norways OL-genser fra 1994 som rulles ut vinteren 2023 og fortsetter inn i 2024.

SKAARs versjon av «Se ilden lyse» er ute nå - hør den her.

Se første del av Dale of Norway-kampanjen her.