Synne Vo hyller barndomsvenninnene i «Sjå på oss nå»

Synne Vo hyller barndomsvenninnene i «Sjå på oss nå»

- Jeg har hatt ideen om å skrive en låt om venninnegjengen min i flere år. Det er en relasjon det er lett å ta for gitt, så jeg vil at de skal vite hvor mye det betyr for meg at vi har vært så tette på hverandre fra tenårene til nå midt i tjueårene. Hvor mye det betyr at vi har vært med å se hverandres liv ta form. – Synne Vo

Året er 2014 på Lesja i Gudbrandsdalen. Synne Vo og venninnene er 16 år, og går i 10. klasse. De har tynne øyenbryn, og går i skinny jeans og converse. Snart skal de begynne på videregående, men det som betyr mest akkurat nå er venninnene, guttene de er forelsket i, og hvor det skal være fest i helgen.

- Det er kanskje det jeg savner mest med 2014, at jeg ikke tenkte så langt frem i tid. Jeg var veldig mindful og tilstede i det i tiden. Alt dreide seg om det som skjedde der og da – Synne Vo

10 år senere beskriver Synne den seksten år gamle versjonen av seg selv som en stereotypisk fjortis, en som trodde hun hadde funnet ut av livet, og var optimistisk og nysgjerrig på alt.

- Når man sier fjortis, tenker jeg ikke på en 14-åring, men en tenåring som er veldig stereotypisk for samtiden. Det som var trendene da jeg var fjortis, er ikke det samme som beskriver en fjortis i dag – Synne Vo

Tiden som fjortismed venninnene på Lesja er sentral i Synnes nye singel «Sjå på oss nå», som kommer fredag 19. april. Inspirert av musikken hun hørte på i 2014, fra Charli XCX, Taylor Swift til Gabrielle, har hun laget en låt hvor hun vil vise venninnene at de siste årene har vist henne hvor mye de betyr for henne.

- Vi har vært gjennom tusenvis av forhold sammen, tatt forskjellige valg, og vokst opp sammen. Vi har endt opp forskjellige plasser, noen er single, noen er forlovet og ferdigutdannet, men når vi kommer hjem til Lesja til jul er det fortsatt den samme sjargongen som i 2014 – Synne Vo

«Sjå på oss nå» er en viktig låt for Synne. Hun beskriver låten som feelgood, jovial og fengende, men for henne personlig har den også et ekstra lag. I fjor opplevde hun at hennes beste venninne gikk bort, og derfor betyr det ekstra mye å hylle venninnene nå.

- «Sjå på oss nå» er en ekte låt, samtidig som den lyver litt. Jeg snakker jo om at det er det samme som i 2014, men jeg har også mistet en. Det vanskeligste med den bortgangen er at jeg ikke viste nok hvor mye jeg satt pris på henne. Derfor vil jeg minne de jeg har nå på hvor bra damer de er, vi har stått i mye rart sammen, men sjå på oss nå. – Synne Vo

Når Synne skriver låter, enten det er for seg selv eller som låtskriver for andre, lar hun seg alltid inspirere av folks historier. Når hun skriver for andre, handler det om å lage et trygt rom for dem hun skriver med, og hjelpe dem å realisere deres historier og oversette deres tanker til låter. Når hun skriver sin egen musikk, tar hun utgangspunkt i sine egne historier, og hva som skjer i hennes eget liv.

- Jeg er tekstdrevet. For meg starter det alltid med et behov for å fortelle noe, eller sette ord på en følelse, eller en kul linje. Jeg er glad i ord, rim og ordspill. Det gjelder også som låtskriver, det starter med en samtale om hva som foregår i noens liv. De beste låtene kommer fra en ekte plass, sånn er det med «Sjå på oss nå» også. – Synne Vo

Når den unge p3 gull-nomierte låtskriveren og artisten jobber med en låt, foretrekker hun alltid å jobbe med andre. «Sjå på oss nå» er første låt ut fra hennes kommende debutalbum, hvor hun blant andre har jobbet med produsent Thomas Kongshavn.

- Det er veldig gøy å jobbe med debutalbumet mitt. Det handler om at jeg har blitt 25 år, og det er et skummelt tall. Da jeg var yngre tenkte jeg på 25 som et veldig voksent tall, men nå sitter jeg som snart 25 og har aldri følt meg mindre voksen. Det er et album om å gå fra ungdom til å bli voksen, og forskjellige løsrivelsesprosesser fra foreldre, hjemsted, forventninger man hadde til seg selv som ung og tidligere forhold – Synne Vo