Synne Vo pakker inn sannheten i sin nye låt «E ha aldri»

Synne Vo pakker inn sannheten i sin nye låt «E ha aldri»

- Jeg ville skrive en låt om hvordan man prøver å reise seg etter et brudd. Du vet når du forteller alle vennene dine at alt går bra, mens du egentlig sitter og stalker på story og Snapmap, og går omveier i byen for kanskje å treffe på den personen? – Synne Vo

Når Synne Vo går i studio, leter hun alltid etter tekstkonsepter. Den dagen hennes nye singel «E ha aldri» blir til, går hun i studio med Thomas Kongshavn og vet allerede at hun skal lage en låt som heter nettopp «E ha aldri».

- «Jeg har aldri» er en drikkelek som blir dratt opp i mange sosiale sammenhenger, både med intensjon om å få folk til å drikke - men også for å vite ting om andre (og kanskje til og med for snike inn litt selvskryt). Jeg ville bruke det konseptet, fordi hele poenget med leken er jo at man pakker inn sannheter. – Synne Vo

For den anerkjente låtskriveren og artisten fra Lesja i Gudbrandsdalen starter en låt alltd med teksten. Tekstene hennes er helt sentrale i hennes eget artistunivers, og hun er også en atraktiv bidragsyter inn i andre artisters tekster. Hele seks låter hun har vært med å skrive, var blant de aller mest spilte låtene på norsk radio i fjor. Blant andre hennes egne «MVH» og «OK», og fjorårets nummer én norskspråklige låt på radio «Danser videre i livet».

Selv om det alltid starter med teksten eller et tekstkonsept, er det ikke alltid hun vet hvor låten skal ta henne. Den dagen hun drar i studio med ideen til «E ha aldri» var det ikke gitt at det skulle bli en låt om et brudd.

- Jeg sa til Thomas at jeg hadde lyst til å lage en låt som heter «E ha aldri» hvor jeg ramser opp ting som jeg aaaaldri har gjort, men det ble en breakuplåt. – Synne Vo

For Synne er «jeg har aldri» en go to drikkelek som like gjerne kan være på fest med venninnegjengen, som hjemme hos familien i Lesja for å få dem til å dele litt gossip.

- Det er jo et veldig etablert konsept for min generasjon, men jeg måtte forklare reglene for mamma. Hun hadde aldri hørt om det før – Synne Vo

«E ha aldri» er den andre singelen ut fra den p3-gull nominerte bygdejentas kommende debutalbum. Hun håper den Thomas Kongshavn-produserte breakup-låten kan treffe de som selv står midt i et brudd.

- Jeg håper de som har kjærlighetssorg hører på den. Når man står midt i et brudd føles det så alvorlig, og jeg håper låten kan hjelpe noen til å le litt av det også. Jeg setter den på selv når jeg vil være litt dramatisk. – Synne Vo

Og hvem er Synne Vos drømmegjeng å leke «E ha aldri» med?

- Pappa, Staysman, Jenny Skavlan og Emilie Enger Mehl. – Synne Vo

«E ha aldri» er ute 24. mai