The Doors feires  50 år etter utgivelsen av sitt banebrytende debutalbum

The Doors feires 50 år etter utgivelsen av sitt banebrytende debutalbum

Det er idag 50 år siden The Doors fikk sitt store gjennombrudd med albumet ‘The Doors’. Albumet, utgitt på Elektra Records, solgte millioner eksemplarer og gjorde John Densmore, Robby Krieger, Ray Manzarek og Jim Morrison til rockestjerner. Idag regnes det selvtitulerte albumet som et av de, gjennom alle tider, mest suksessfulle debutalbum fra et rockeband.

Dagen i dag, 4. januar, blir av bandets hjemby Los Angeles erklært som “Day Of The Doors” i en seremoni som avholdes i krysset mellom Pacific og Windward Avenues, rett ved siden av det ikoniske skiltet ‘Venice’. Bandets gjenlevende medlemmer John Densmore og Robby Krieger vil være tilstede sammen med familemedlemmer til avdøde Ray Manzarek og Jim Morrison.

For å feire albumets 50 års-jubileum vil bandet utgi THE DOORS: 50TH ANNIVERSARY DELUXE EDITION. Denne 3CD/LP utgivelsen slippes 31. mars, og vil samtidig bli utgitt digitalt.

Pakket som en 12x12 hardcover bok vil jubileumsutgaven inneholde en remastret versjon av albumets originale stereomiks remastert for første gang på 30 år. Albumets originale mono-miks ble også remastret for denne utgivelsen og blir for første gang tilgjengelig på CD. En LP versjon av den originale mono miksen er også inkludert.

Den tredje CDen inneholder live-innspillinger fra klubben The Matrix i San Francisco, innspillt bare uker etter at albumet ble utgitt i 1967. The Matrix innspillingen på denne utgaven er hentet fra originalinnspillinger som nylig ble gjenfunnet. Innspillingen som ble utgitt i 2008 var fra en tredje-generasjons master, slik at lyden nå er av en helt annen kvalitet. Denne innspillingen fra The Matrix inneholder åtte liveversjoner, inkludert “Twentieth Century Fox,” “The Crystal Ship” og “Back Door Man.”

Musikkjournalist David Fricke har skrevet liner-notes, og boken inneholder i tillegg en rekke sjeldne og ikke tidligere publiserte bilder av bandet.

www.thedoors.com

THE DOORS (50TH ANNIVESARY DELUXE EDITION)

Track Listing

Disc One (Original Stereo Mix)

Disc Two (Original Mono Mix)

8.“I Looked At You”

9.“End Of The Night”

10.“Take It As It Comes”

11.“The End”

Disc Three: Live At The Matrix, March 7, 1967

8. “The End”

LP (Original Mono Mix)

Side One

Side Two

8.“I Looked At You”

9.“End Of The Night”

10.“Take It As It Comes”

11.“The End”

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.