Foto credit - Shawn Brackbill

THE WAR ON DRUGS slipper ny singel, annonserer nytt album og kommer til Oslo

The War On Drugs har i dag annonsert den etterlengtede nyheten om at I Don´t Live Here Anymore, deres første studioalbum på fire år slippes 29 Oktober via Atlatic Records, samt en turné i Nordamerika og Europa i 2022. Som en forsmak på hva du har i vente har de i dag gitt ut albumets første låt, singelen «Living Proof». I 2022 stikker de på turne, og 27. og 28. mars spiller de eksklusive konserter på Sentrum Scene i Oslo.

I løpet av 15 år har The War On Drugs jevnlig bevist at de er ett av dette århundrets beste rockeband, og de mest entusiastiske beskrivelsene utpeker dem til rockens redningsmenn. Bandleder Adam Granduciel har av mange blitt sagt å være den som bærer stafettpinnen videre for Bob Dylan, Bruce Springsteen og et knippe flere av sine klassiske rockehelter. I Don’t Live Here Anymore er et uvanlig rockealbum om en av våre mest vanlige, men skremmende prosess - motstandsdyktighet i møte med fortvilelse.

Bare en måned etter at bandets A Deeper Understanding mottok Grammy for beste rockealbum i 2018, trakk bandets kjerne, Granduciel, bassist Dave Hartley og multiinstrumentalist Anthony LaMarca, seg tilbake til New York for å spille inn nye demoer. Det var starten på et dusin med økter som strakte seg over tre år og syv studioer, inkludert noen av rockens største som Electric Lady i New York og Sound City i Los Angeles.

Albumets åpningslåt og førstesingel «Living Proof» er noe så utypisk som en låt laget i fellesskap av hele bandet, og den bærer tydelig preg av den samme magien man opplever når man ser bandet live. Videoen til låta, regissert av Emmett Malloy, skutt på 16mm, fanger

Granduciel i det historiske Panoramic Studio på Stinson Beach, California.

Se videoen til “Living Proof her

War On Drugs' 2022-turné tar bandet til noen av de største stedene de noensinne har spilt, inkludert deres første headlining-show på Madison Square Garden, samt Los Angeles' Shrine Auditorium, Bill Graham Civic Center i San Francisco, og Ryman Auditorium i Nashville, to netter i Chicago Theatre, Metropolitan i Philadelphia, The House of Blues i Boston, og og ikke minst kan deres Norske fans se frem til to magiske kvelder på Sentrum Scene i mars 2022.

De amerikanske indierockerne har imponert det norske publikummet flere ganger før. Opptredenen på Øyafestivalen i 2014 ble sommerens store snakkis, og sanket inn strålende anmeldelser over hele linja. Sist de gjestet Norge var i 2017 i Oslo Spektrum, og GAFFA hadde dette å si om saken: «The War On Drugs har utviklet seg til et formidabelt liveband, og de seks musikerne på scenen opptrer samspilte og selvsikre i sine fremførelser av annerledes, men unektelig imponerende versjoner av det sterke låtmaterialet fra de to seneste skivene. Sammen skaper de et massivt lydbilde som fyller Spektrum utmerket, men også under de mange avstikkerne til minimalisme har de publikum i sin hule hånd.»

Billetter i salg via Ticketmaster fredag 23. juli klokken 10:00.

I Don’t Live Here Anymore Tracklist

1. Living Proof