The Wombats turnerer Norge i oktober

The Wombats turnerer Norge i oktober

The Wombats imponerte et smokk utsolgt Rockefeller i Mars - nå kommer de tilbake i oktober for å gjøre hele 4 show i Norge. Turnelisten er som følger:

29/10 - Stavanger - Folken

30/10 - Bergen - Logen

31/10 - Trondheim - Byscenen

01/11 - Oslo - Rockefeller

Billettene legges ut for salg i morgen 1 mai kl. 10.00, kjøp billetter på: www.thewombats.co.uk/tour

Bandets nyeste album "Glitterbug" ble sluppet 14 april og er produsert av Mark Crew (Bastille) og The Wombats, som består at frontmannMatthew “Murph” Murphy, bassist Tord Øverland Knutsen og trommeslager Dan Haggis .Albumets tematikk er inspirert av Los Angeles. Tiltrukket av byens miks av “oplulence and anxiety”, valgte Murph - bandets hoved-låtskriver - å fokusere fokusert albumet rundt et fiktivt turbulent forhold med en kvinne fra Los Angeles

“That became the main inspiration for most of the songs, this false world that I’d created for myself,” he explains. “As time progressed, I’d go to L.A. more and more, and the idea kept on building. The album’s about the envy and the struggle and the pretence and the worry and the fear that L.A. – and every major city in the world – encompasses.”

Tilnærmet halvveis i skriveprosessen begynte imidlertid livet å etterligne kunsten da Murph startet å date en tilsynelatende uoppnåelig kvinne fra Los Angeles. Derfra utviklet fiktive historier seg til virkelige bekymringer: ettermælet av hans forhold i London vs. utfordringene rundt å vedlikeholde et avstandsforhold.

Instrumentalt sett tok de fleste låtene to retninger: I Liverpool hadde bassist Tord og trommis Dan et kreativt rush og sendte over backing tracks til Murph som et fundament å bygge videre på i London eller L.A. Alternativt ville Murph skrive essensen av låter på gitar eller piano for senere utbrodering av bandet. Bandet møttes da senere i Mark Crew’s London studio for å fullføre låtematerialet.

"Glitterbug" gikk inn på en 5 plass i UK. Her i Norge er singlen "Emoticons" listet på NRK P3.

Se videoen til bandets nyeste single "Give Me A Try" her:

For promoforespørsler, vennligst kontaktIndianer:

Glenn Larsen: glenn@indianer.nu

Atle Bøckmann: atle@indianer.nu

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.