To Rustne Herrer markerer 20-årsjubileum!

To Rustne Herrer markerer 20-årsjubileum!

Det er i år 20 år siden Ole Paus og Jonas Fjeld platedebuterte som duoen To Rustne Herrer. Et slikt jubileum bør feires, og det gjør de til gangs med nytt show «Hvis helsa holder – The show» som har premiere på tradisjonsrike Chat Noir i Oslo torsdag 22. september, plateslipp fredag 23. september og turné utover høsten.

Ole Paus (69) platedebuterte i 1970, og har siden den tid medvirket på over 40 utgivelser. Hans unike karriere som omreisende trubadur og prisvinnende visesanger, musiker, forfatter, skuespiller, satiriker, salmetolker og samfunnsrefser holder ham i full vigør, til tross for at han holder sitt ord og har sluttet å gi ut nye komposisjoner som soloartist etter den kritikerroste og Spellemannpris-vinnende utgivelsen «Avslutningen» i 2014.
Jonas Fjeld (63) platedebuterte i 1973, og har, i liket med Paus, vært ekstremt produktiv som soloartist og i diverse bandsammensetninger, som for eksempel med Spellemannpris-vinnende Jonas Fjeld Band, Danko Fjeld Andersen og Chatham Country Line. Tar man med utgivlser hvor han har deltatt i mindre roller er listen svimlende lang og antallet tresifret.
Som To Rustne Herrer har Paus og Fjeld gitt ut «To Rustne Herrer» (1996), «Damebesøk» (1998) og «Tolv rustne strenger» (2003).

Mye har skjedd siden To Rustne Herrer debuterte i 1996. Musikk konsumeres stort sett som «streams», selv om vinylen gjør et forsiktig comeback. Telefonene er ikke bare mobile, men smarte, og med den i lomma er hele verden bare noen apper og tastetrykk unna. Tanker og følelser deles, på godt og vondt, via sosiale medier, helst med en emneknagg for å gjøre det enklere for andre å like og bekrefte. Gratis WiFi erstatter abrakadabra og simsalabim som magiske ord og adgang til en eventyrverden. To Rustne Herrer lar seg ikke skremme av all den nye teknologien, men vet at det viktigste er at en selv, og ikke telefonen, har fullt batteri. At helsa holder. De er fortsatt relevante der de turnerer, skriver på egen hånd og i samarbeid med andre og hverandre.
Paus og Fjeld trengte altså ikke tørke verken støv eller rust av gitarstrengene før de sammen skrev tretten nye låter, som handler om alt fra godt gammelt vennskap til hva som engasjerer dem, særlig politisk, i hverdagen. Resultatet er albumet «Hvis helsa holder – The album». Det er spilt inn i Hallibakken Studio, og produsert av Håkon Iversen og Tor Magne Hallibakken. Emneknagg helsaholdt.

«Hvis helsa holder – The album» er tilgjengelig på forhåndsordre og man mottar første smakebit, låten «Pinacolada ved soloppgang», allerede nå dersom man bestiller albumet på iTunes.

Følg To Rustne Herrer Facebook for sporadiske oppdateringer.

Fullstendig låtoversikt:

1 En liten stubb

2 Den fremmede

3 Pinacolada ved soloppgang

4 Ninis sang

5 Bon voyage

6 Tung tid

7 Full mann i bunad

8 Hotel Charmant

9 Fred lønner seg ikke

10 Det er merkelig ensomt, dette vakre og vennlige livet

11 Driver og driver

12 Ønske

13 Jeg så deg da

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.