Foto: Pernille Sandberg

TRYVE SKAUGS TRIOLOGI FÅR SIN AVSLUTNING I VENTEMODUS

Pandemien brøt ut og lamslo alle sider av det vi kjenner som det vanlige og vante. Det skulle gå to år før gravitasjonen sakte, men sikkert, vendte tilbake og alt fikk nærme seg en normal igjen. Følelsen av å være vektløs, uten holdepunkter og trygg jording, inspirerte låtene på dette albumet. For hvilke sanger dukker opp når du dykker ned i følelsen av å henge i løse luften alene? «Sanger du skal få når vi er vektløse» er en søkende samling viser om å savne og å kjenne trygghet, om å flykte og å finne et sted å gå i land, om å tvile og å finne noe å tro på.

Trygve Skaug har alltid hatt mye på hjertet, og har heldigvis like mye inni det. Som en mann med mye hjerterom for mennesker og alt som befinner seg rundt, har han en varme og tilstedeværelse av de sjeldne, og en formidlingsevne som spiller på hele følelsesregisteret. I tillegg til å være kjent som både forfatter og poet har Trygve også gjort seg bemerket som artist, og musikken hans er blant den mest spilte på norsk radio over flere år, og sangene har ligget til sammen over 200 uker på NRKs lister. I 2021 ble han allemannseie etter sin deltakelse i TV2 programmet Hver Gang Vi Møtes, og nå er han endelig klar med det avsluttende kapitelet i albumtrilogien sin.

Å formidle sine tanker er en stor del av Trygve som både artist og person, hvor tankespekteret hans er fylt med vakre skildringer om sine nære og kjære, til forferdelige hendelser som tar opp alvorlige temaer om det som skjer i verden. Triologien «Sanger du skal få..» var ment å bli et knippe sanger det forhåpentligvis kunne hjelpe å gripe fatt i, og bruke i ulike livsfaser, for Trygve selv, og hans #verdensfinestepublikum. En slags bruksmusikk. Skaug har igjen fått sterk hjelp av gode kollegaer, og på denne platen har både Lene Marlin, Tore Thomassen, Arne Hurlén, Ingunn Bjørgo og Christian Ingebrigtsen vært med på komposisjon og tekst, og Jenny Zett og Stian Thorbjørnsen med som duettpartnere.

Sentralt plassert i utformingen står særlig produsentene og musikerne Eiolf Ødegård og Arne Aasland, som sammen med Trygve har produsert frem og formet det musikalske uttrykket. I tillegg har Gulleiv Wee, Børge Fjordheim og Dag Sindre Vagle bidratt til å skape bredden i albumet, ved å co-produsere låtene «Trenger deg», «Små’n» og «Ankeret».

Store deler av innspilling ble gjort i havgapet på Hide, Sunnmøre, i storm, hvor Arne og Trygve låste seg inne med masse skisser og gjorde hovedtakes til de fleste av låtene, med vokal, piano og gitar. Det har gitt platen et litt vindskeivt grunnelement, da ingen av låtene er spilt inn på time, men svever løst i tempo. All ære til musikerne, og Aasland på etterarbeid og miks, som klarte å sy bidragene så imponerende tett opp til utgangspuktet.

Hør albumet her.