Ansatte i XXL Lillehammer forbereder seg på kundenes innrykk rett før åpning.

Åpningen av XXL Lillehammer ble den beste på fem år

Vi må et halvt tiår tilbake for å finne en bedre åpning enn den XXL hadde på Lillehammer – på tvers av Norden. Og det i et økonomisk klima som representerer kraftig motvind for alle som driver med varehandel. – Vi har lenge jaktet en lokasjon her oppe. Ikke uten grunn, ser man på de første åpningsdagene. Nå er det bare å brette opp ermene for fortsettelsen, sier varehussjef Kristoffer Kirkeby.

I slutten av oktober åpnet XXL dørene til sitt 86. varehus i Norden, og det i selveste OL-byen Lillehammer. Konkurransen i dette området er kanskje den tøffeste i landet, med små og store konkurrenter fordelt jevnt utover byen.

– Det er klart det er beinhardt her oppe, men det er vel en enda større grunn til å være her? I XXL elsker vi konkurranse som dette. Jeg har jo mange nåværende og tidligere utøvere i stallen, og de er vant med å konkurrere på høyt nivå. Så dette er noe både de og jeg har sett frem til i mange måneder. Nå er vi endelig her, sier Kirkeby. Legg til.

Turglade lillehamringer

Til tross for konkurransen var det mange som tok turen på åpningsdagen eller i løpet av åpningshelgen.

– Ser man på rene besøkstall, så var nesten 30 prosent av lillehamringene innom på åpningsdagen. I løpet av våre tre første dager var nesten 17.000 innom. Det kan selvsagt ha kommet folk langveisfra, men det er veldig stas at så mange valgte å ta turen, sier Kirkeby.

Det var mange som var på tilbudsjakt i åpningshelgen, og det er tydelig at lillehamringene er glade i å holde seg i aktivitet. Det gikk blant annet tusenvis av løpesko og turmat og 300 kilo proteinpulver. Den første kunden som ble ekspedert på selve åpningsdagen skulle åpenbart også ut på tur og hadde viktige, men ikke store innkjøp.

– Ja, vedkommende kjøpte faktisk gassbluss og to pakker med spagetti bolognese. Så her var det åpenbart noen som hadde tenkt seg ut i morgentimene, avslutter Kirkeby lattermildt.

Omsetning på 8,4 milliarder norske kroner i 2022 (eksklusive Østerrike som er under avvikling).