XXL overrekker hockeyutstyr og et års gratis hockeyskole til Tromsø Hockey.

Julaften kom tidlig til Tromsø Hockey

Nordens største sportsforhandler deler årlig ut støtte til en utvalgt ishockeyskole i Norge. Gjennom dette bidrar XXL til økt tilgjengelighet og reduserte økonomiske barrierer i ishockey, med et spesielt fokus på jenteishockey. – I år falt valget på Tromsø Hockey, som har drevet 12 år på dugnad, med lange avstander, høye kostnader og ildsjeler som har investert hud og hår, sier Anders Jakobsen, kategoridirektør og Grow the Game-ansvarlig i XXL.

Carite Fønnebø, daglig leder i Tromsø Hockey, sier hun nesten ikke trodde det da hun fikk beskjed om at de var valgt ut som årets vinner. – Jeg både tenkte og sa til styreleder at dette var for godt til å være sant. Julaften kom tidlig i år! Mange i idretten kjenner seg igjen i at det er et hamsterhjul å få tak i nok midler til helt ordinær aktivitet. I tillegg ser man at barn blir stående utenfor og foreldre må velge bort idrett og kultur for å redde familieøkonomien, sier hun.

Gjør hockey mer tilgjengelig

"Grow the Game" er et konsept eid av XXL, i år et samarbeid med Bauer, Zuccarellostiftelsen og Norsk Elitehockey. Initiativet innebærer årlige donasjoner av ishockeyutstyr og støtte til ishockeyskoler for å fremme sporten blant barn og unge. I år inkluderer støtten en donasjon av 20 komplette ishockey-utstyrspakker fra Bauer samt fullfinansiering av et helt år med ishockeyskole.

– Gjennom dette konseptet ønsker vi å bidra til at sporten blir mer tilgjengelig. Spesielt ser vi etter klubber og ishockeyskoler som også har et bra opplegg for jenteishockey, som er et viktig fokusområde for oss, sier Jakobsen.

For få ishaller

I Norge er det totalt 54 ishaller, men kun to av dem ligger nord for Trondheim. Til sammenligning har Sverige 362 og sporten er mest populær i Nord-Sverige. I Norge er det ekstremt utfordrende for den nordlige landsdelen å kunne delta i ishockey overhodet, og for de som gjør det, er det en kostbar affære.

– Norge mangler isflater og ishaller for å kunne bli landsdekkende. Så lenge sporten kun er regional vil vi aldri kunne rekruttere til potensialet vi har i landet. Vi trenger isflater i alle regioner og byer! Ishockey som idrett former et menneske på en unik måte. Hele prosessen fra ishockeyskole til å beherske sporten på høyt (eller lavt) nivå dreier seg om å mestre sine egne begrensninger, godta sin rolle, trene mye, danne unike vennskap på tross av ulikheter og vinne og tape som et lag. Det er komplekst og veldig gøy, sier Jakobsen.

– Vi hadde akkurat et lag denne uken i U18-serien som ikke hadde råd å reise hit og spille kampene sine. Prislappen var vanvittige 117.000 kroner. Det sier alt om kostnadsnivået vi opererer i. Vi trenger minst fire eller fem ishaller til i nord. Da vil utviklingen gå raskt for nordnorsk ishockey, sier Fønnebø.

Sikrer fremtiden til Tromsø Hockey

Årets mottaker har et uttalt mål om å være en breddeklubb og bygge stein på stein. Samtidig skal de kunne produsere egne spillere på både kvinne- og herresiden. Det er de på god vei til å lykkes i. De har et ønske om å bygge tilhørighet og kultur for ishockey i egen by.

– Utfordringen har vært å klare å tenke både topp og bunn samtidig. Vi er ikke mange som har kunnet så mye om ishockey og vi har vært prisgitt mye kompetanse utenfra i form av både trenere, studenter og dommere. Vår aller største utfordring er økonomi og kompetanse. Vi ønsker å holde utgifter så lave som overhodet mulig, slik at flest mulig kan delta i denne fantastiske idretten. Støtten vi har mottatt nå er helt i tråd med at vi skal bygge i bredden. Når vi har fått barna inn i hallen er vi ganske sikre på at vi skal klare å beholde dem videre. Denne donasjonen kan rett og slett sikre fremtiden for Tromsø Hockey, avslutter Fønnebø.

Fakta

• Grow the Game er et konsept eid av XXL, med Bauer, Zuccarellostiftelsen og Norsk Elitehockey som samarbeidspartnere i 2023.
  • Det går ut på at de én gang i året donerer hockeyutstyr til en utvalgt hockeyklubb. Klubben de velger må ha et bra opplegg (kompetente trenere, regelmessige istreninger i ishall og aldersbestemte kull når barna blir eldre). Spesielt viktig er det at klubben har et bra opplegg også for jentehockey.
  • Ishockey kan oppleves som en kostbar sport, derfor ønsker XXL å bidra til at terskelen blir lavere dersom økonomi kan oppleves som en hindring.
  • Formålet med konseptet er et ønske om å få flest mulig barn og unge i aktivitet.
  • XXL har gjennomført Grow the Game i tre år i Norge, Sverige og Finland. Klubber som tidligere har mottatt støtte i Norge har vært Gjøvik og Nærbø.
  • Årets Grow the Game-støtte fra XXL går til Tromsø Hockey. Overrekkelsen skjer i Tromsø Ishall 11. desember på kvelden, i forbindelse med avvikling av klubbens hockeyskole.
  • Støtten i år er todelt:
    1. Donasjon av 20 komplette hockey-utstyrspakker fra Bauer til en verdi av cirka 70.000 kroner.
  • Fullfinansiering av et helt år med hockeyskole til en verdi av 70.000 kroner.
  • Tromsø hockey er årets vinner fordi

De leverer på alle kriteriene nevnt over. I tillegg har de holdt aktiviteten gående mer eller mindre på egenhånd de siste 12 årene. De har enorme utfordringer: Lange avstander, høye kostnader og ildsjeler som har investert hud og hår.

Emner

Norsk børsnotert selskap innen sport og friluftsliv med virksomhet i Norge, Sverige, Finland, Østerrike og Danmark. Har over 80 varehus og Nordens ledende sportsbutikk på nett.

XXL tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene og har samlet mange aktiviteter under samme tak.

Over 5.000 ansatte. Hovedkontor på Alnabru i Oslo.

Omsetning på 8,4 milliarder norske kroner i 2022 (eksklusive Østerrike som er under avvikling).

Jan Christian Thommesen

Pressekontakt SVP Corporate Communications / Kommunikasjonsdirektør PR & kommunikasjon 91821387 Linkedin

All Sports United - Sports Unite All

Siden starten i 2001 har XXL vokst frem som en ledende destinasjon for sport og friluftsliv i Norden. XXL har idag over 80 varehus i Norge, Sverige og Finland og Nordens største sportsbutikk på nett. Vi tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene.

XXL Sport og Villmark
Strømsveien 245