XXL inngår avtale med BikeFolder. F.v. Sondre Norland, gründer i Bikefolder, Dag Otto Lauritzen, investor og Carlo A. Marques, VP & Head of Workshop Services i XXL

XXL velger lokalt teknologiselskap fra Sandnes for å styrke sykkelservice

Åtte av ti sykler får aldri servicen de trenger. Nå går XXL og BikeFolder sammen for å revolusjonere bransjen – og bidra til en grønnere fremtid.

– Sykkelindustrien er underutviklet og superklar for modernisering. Vi mener vi sitter på en løsning som ingen andre har og som vil bidra til en helt nødvendig endring, sier Sondre Norland, Gründer i BikeFolder.

Selskapet, som drives fra Sandnes, har blant andre med seg profiler som Alexander Kristoff og Dag-Otto Lauritzen på eiersiden. Nå har de utviklet en digital løsning som skal rulles ut til XXL-butikker i Norge og etter hvert i resten av Norden.

Vil profesjonalisere sykkelindustien

En sykkel er ikke lenger bare et transportmiddel. Det er en investering som krever vedlikehold og omsorg. Historisk sett har dette vært en utfordring for både eiere og verksteder. Altfor få eiere tar jevnlig service på sykkelen sin. Det er et miljøproblem.

Det å ha informasjon om sykkelen sin, hvordan og når den er vedlikeholdt, er en stor mangelvare. Dette er spesielt et problem dersom du kjøper en brukt sykkel.

BikeFolder har utviklet en løsning som nærmest blir som et digitalt vognkort for sykler. Dette kortet registrerer deg som eier, sørger for at alle servicer blir fulgt opp, og at forsikringen er på plass. Hele sykkelens historikk samles på ett sted, noe som gjør vedlikehold og eierskap betydelig enklere.

– Målet er å profesjonalisere sykkelindustrien på samme nivå som bilindustrien. Vedlikeholdet skal bli enklere, mer tilgjengelig og mer effektivt for sykkeleiere i hele Norden, sier Norland.

Økt fokus på vedlikehold

Ifølge Norland finnes det over 3,5 millioner sykler i norske hjem som har behov for vedlikehold. Kun tjue prosent av disse blir faktisk sendt til service. Behovet for å gjøre sykkelservice enklere og mer tilgjengelig er med andre ord stort.

– Vi har sett en økende etterspørsel etter reparasjonstjenester, spesielt for sykler. Vårt mål med BikeFolder-samarbeidet er å gjøre det mye enklere for folk å eie og vedlikeholde en sykkel, sier Carlo A. Marques, VP & Head of Workshop Services hos XXL.

BikeFolder-løsningen vil gradvis implementeres i XXL-butikker med mål om full implementering i Norge, Sverige og Finland, innen slutten av 2025.

Den første fasen starter 1. mars, og vil inkludere 16 varehus i Norge. Byer som Stavanger, Oslo, Bergen og Trondheim, vil få tilbudet akkurat i tide for den kommende sykkelsesongen.

Are Knutsen, SVP & Head of Services and Sustainability hos XXL, mener dette skaper en vinn-vinn-situasjon for alle involverte.

– Dette vil ikke bare styrke våre verkstedtjenester, men også gjøre det enklere for kundene våre – og ha en veldig positiv klimaeffekt, avslutter Knutsen.

Omsetning på 8,4 milliarder norske kroner i 2022 (eksklusive Østerrike som er under avvikling).