Gå videre til innhold
Det vernede lasteskipet MS Hamen som ligger i nødhavn på Bredalsholmen i Kristiansand, skal sikres med Zinga i sommer.

Sikrer vernet lasteskip med Zinga

MS Hamen skal igjen skinne. 37 år i opplag har herjet med det vernede lasteskipet. I sommer sikres det med ZINGA.
– Målet er at skipet som Riksantikvaren satte vernestatus på i 2015, kan restaureres til museumsbåt, sier Arne Øistein Holm i Stiftelsen MS Hamen.

Hamen som er et maritimt og teknisk kulturminne, var Norges eldste skip i norsk utenriksfart da det ble lagt i opplag i 1986. Det 72 meter lange lasteskipet som ble bygd i Sunderland i 1949, seilte under norsk flagg fra 1960. Da kjøpte Rederiet Tandberg og Møinichen i Drammen skipet.

I dag ligger det i nødhavn på Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter (BDF) i Kristiansand, som med tilskudd fra Riksantikvaren har daglig tilsyn med skipet.

– Vi er stolt leverandør av korrosjonsbesbeskyttelse. Det handler om å sikre skipet for mange år med minimalt fremtidig vedlikehold. Det gjør vi med å levere katodisk beskyttelse som venneforeningen utfører med flytende sink som grunning og toppstrøk i tilpassede farger. Her gjør frivillige og ildsjelene i stiftelsen en viktig jobb for å sikre historien og kystkulturen, sier Thor Smette i ZINGA AS.

Åpner for publikum

– I sommer åpner vi skipet for publikum. Det skjer i samarbeid med BDF (Bredalsholmen). Da blir det mulighet for omvisning, og vi rigger i stand en utstilling, sier Holm.

Også i fjor tok Hamen imot besøkende. Da var skipet delvis åpent. Årets utstilling blir mer omfattende. Tilgjengeligheten er bedre for kulturinteresserte og mange som kjenner skipet som egen arbeidsplass.

Stiftelsen og venneforeningen har i flere år jobbet iherdig med å redde skipet fra å bli spiker. Det har vært en tøff prosess. Mange tusen timer er lagt ned i gratis og frivillig dugnadsarbeid.

– Riksantikvaren, kulturminnefondet, andre kulturstiftelser, firmaer og private har bidratt økonomisk og gjort det hele mulig. Vi har mottatt millioner i gave og tilskudd. Også i år er vi gitt helt avgjørende tilskudd for å kunne fortsette restaureringen, sier Holm.

600 kvm stål

Planen er at 600 kvadratmeter stål skal behandles i sommer. I tillegg skal forfall reverseres ved å stoppe lekkasjer i dekk, rydde og tømme skipet for skrot og ødelagt innredning.

– Frivillige trår til sammen med innleide spesialister som må til for deler av restaureringsarbeidet, sier Holm.

Omfattende arbeid er planlagt. BDF som er spesialist på reparasjon av vernede veteranfartøyer i stål, skal reparere dekket. Sandblåsingen utføres av PCS Sandblåsing som også skal prime stålet.

– Mye av malearbeidet vil frivillige utføre på dugnad, sier Holm.

Omfattende arbeid

Hamen sank i sin tid i Iddefjorden. 37 år i opplag preger skipet. Mye er gjort, men svært mye gjenstår før skipet som også har ligget i opplag i Hurum og på Bømlo, er satt i stand igjen.

– Målet med årets arbeid er at dekket blir helt tett med nye og forsterkede fortøyningsfester for fortsatt trygt opplag i nødhavn. Det innebærer sandblåsing og maling innvendig og utvendig. Nesten alt på skipet må vi ta hånd om, sier Holm.

En mulighetsstudie for Hamen skal nå utføres. Den er finansiert av Riksantikvaren og fylkene Agder og Viken.

– Det er mulig vi kan få skipet seilingsklart, men alle veteranskip trenger ikke å være seilende. Det viktigste er at vi kan vise frem historien i autentiske omgivelser ved kai, sier Holm.

Zinga-metoden for Hamen

• Sandblåsing (med tilførsel av vann – støvfri med ChlorRid løser opp og fjerner salt fra stålet), etterfulgt av HoldBlast flashruststopper.
  • Galvanisk grunning (80 my) med ZINGA. Deretter overmales med kompatibel maling: mellomstrøk og toppstrøk.

Regions

ZINGA er representert i mer enn 100 land. ZINGA Scandinavia AS har siden 2012 hatt ansvaret for distribusjon i Norge, representert ved ZINGA AS. Vi har søsterselskap i Sverige og ansvar også for Danmark, Grønland, Færøyene og Island.

Thor Smette

Pressekontakt Daglig leder +47 901 82 991

Galvanisk beskyttelse mot korrosjon – påføres som maling!

ZINGA produseres av Zingametall i Belgia, som i 1973 utviklet ZINGA i samarbeid med universitetet i Gent. Målet var et reparasjonssystem for varmgalvanisering. Systemet viste seg å fungere svært godt som et unikt korrosjonssystem og galvanisk grunning i Duplex Systemer.
ZINGA er i dag representert i mer enn 100 land, som utfører og erfarer løsninger for stadig nye strukturer og områder. Erfaringene kommer vårt eget marked til gode.