Halogenspotlight ersätts med LED

Användandet av halogenlampor i kök har vid ett flertal tillfällen förorsakat värme och brandrelaterade olyckor beroende på värmeutveckling från dessa. Med en ny förbättrad lösning försvinner detta problem utan att göra avkall på ljusutbyte eller funktion. Den nya ljusmodul ersätter en halogenspotlight och förbrukar endast 20% energi av vad motsvarande halogenspot förbrukar med samma ljusutbyte.

Att halogen lampan förorsakar bränder har oftast att göra med att en lampa kan bytas till en lampa med högre effekt utan problem och materialen som används i tak eller skåp inte klarar den ökande värmeutvecklingen samt att risken med brännbart material framför ljuskällan då ökar risken radikalt för brand. Denna lösning tar helt bort strålningsproblem då dessa enheter inte utvecklar någon form av IR (värmestrålning). Den finns i versioner från 1 tom 10W och finns tillgängliga i 6-36VDC, för extern drivare och i 110/230VAC version.

Optodrive modellen Steffi är en kompled ljusmodul inklusive lins, drivare och lysdioder, allt i ett minmalt paket. Den är enkel monteras in i lösningar liknande halogen. Modulen är utvecklad för kök, badrum eller liknande applikationer där ett bra ljus är en fördel, där inbyggnadsdjupet bör vara lägsta möjliga. En lågprofil lösning som endast behöver 14 mm djup med perfekt ljus.

Modulen ger ett balanserat ljus både i frågan av färgåtergivning och i ljusutbyte och kan därför användas i många typer av armaturer. Färgåtergivningen som vi åstadkommer i alla Optodrive moduler är betydligt högre än vad som föreskrivs Arbetsplatsutformnings direktiven AFS 2000:42 från Arbetsmiljöverket så även i denna. Det innebär att ljuskälla fullt ut bemöter AFS2000:42 önskemål och krav. De kan användas inom krävande sjukvård, kök, mat, konst, mode och i andra liknande applikationer med extrema krav på bästa möjliga färgåtergivning (>90Ra).

På senare tid har utvecklingen av nya fosfortyper, som är den aktiva luminanskonverteraren tagit fart med resultat på värden bättre än Ra95 och ljusintensitet nära med de lösningar som endast fokuserar på ljusintensitet. Dessa nya kompakta ljusmoduler öppnar upp för helt nya typer av lösningar med funktionell design med en energiverkningsgrad på upp till 80lm/W.

Kraven på att efterlikna färgtemperaturen från en standard glödlampa har gett resultat.

Lysdioden har tidigare haft problem med att uppfylla kraven för varmvitt ljus men nu kan även de mest extrema kraven efterföljas från 2650 till 4500K, med perfekt färgåtergivning (Ra). OptoDriveTM öppnar upp för helt nya tankar om användningsområden och ger möjlighet till introduktion av ett perfekt ljus utan tidskrävande kommersiella investeringar.

Optodrive versionen, Steffi öppnar upp för nya möjligheter med ny spännande funktionell design. De är mycket lätta att använda och komplettera in i befintliga armatur uppsättningar för armaturtillverkarna. Ladda gärna ned specifikationerna www.optodrive.se/steffi.pab.

Kontakta:
Optoga AB