News -

Ny bok av Hans Hassle: "Business as usual is over"

En förhandspresentation av Hans Hassles nya bok "Business as usual is over", äger rum på Kulturhuset, Ekoteket, plan 3, onsdagen den 18 april, klocken 14.00. Ingen föranmälan krävs.

Kraven på förnyelse av kapitalismen är stora och måste genomföras snarast. Samhället är baserat på ekonomiska drivkrafter, och ekonomiska över-väganden avgör hur framtiden blir. Det system vi använder idag för att bygga upp världen belönar girighet, kortsiktighet och rädsla.

Det finns inga möjligheter att fortsätta i gamla spår om vi vill se en hållbar utveckling.Vi behöver företag som vilar på en djup insikt om ansvaret för det gemensamma, som inte är fixerade enbart vid sin egen vinst, företag som klarar balansen mellan kommersialism och idealistiska principer.

Companisationen är en ny och modern variant av aktiebolaget där maximal konkurrenskraft uppnås genom frivilligt ansvarstagande, fullständig transparens och demokratisk styrning. Hans Hassles idéer är omvälvande och utmanande. Läs denna tankeväckande bok och inspireras. Business As Usual Is Over.

Utdrag ur boken

Istället för att bygga in motsättningar mellan kommersiella och idealistiska drivkrafter skapas en egen plattform för var och en av dem. Syftet är att likställa båda drivkrafterna med varandra, dra nytta av de kunskaper som finns och nå en balans dem emellan. Målet är en effektivare organisation som förstår förutsättningarna och har kunskaper att agera med båda perspektiven samtidigt. Companisationen består därför av en renodlat kommersiell del och en renodlat ideell del – därav namnet; från det engelska Company och Association. Verksamheten styrs alltså samtidigt av två mål: det kommersiella och det ideella.

Ur kapitlet Legitimitet och produktivitet

Om Hans Hassle

Född 1959, affärsman med fokus på CSR (Corporate Social Responsibility). I början av 1980-talet arbetade Hassle som frilansjournalist och skrev en rad reseskildringar från sina vistelser hos ursprungsbefolkningar i Tibet, Indonesien och Nya Zeeland. 1986 grundade han kommunikationsbyrån Vision and Reality Communication Network AB, där han var VD till år 2000 och bidrog till att utveckla nya arbetssätt inom reklam- och kommunikationsbranschen.

Efter många års arbete lanserade Hassle år 2002 the Companization, en kombination av kommersiellt företag och ideell förening, den idé han nu utvecklar i denna bok. Det första företag i världen som är uppbyggt enligt denna modell är Plantagon International AB, grundat 2008 av Hassle och den nordamerik-anska ursprungsbefolkningen i Onondaga Nation. Hassle är vd och Oren Lyons styrelseordförande för företaget.

Recensionsexemplar

Boken publiceras på svenska i maj 2012, och på engelska i juni 2012. Innan dess finns det en digital version att ladda ner. För recensionsex kontakta Plantagon på info@plantagon.com.

Förlag

(><) Voice of Change www.voiceofchange.se. Se även www.plantagon.com.