Press release -

Red Bee Media i Partnerskap med Nenda – Levererar Nästa Generations TV-Upplevelser för den Globala Hotellmarknaden

Red Bee Media, en ledande global tjänsteleverantör inom broadcasting och media, inleder nu ett partnerskap med svenska streaminginnovatören Nenda, med sikte på att utmana den globala B2B-marknaden för TV-tjänster. Genom OTT- och Distributionstjänster från Red Bee Media, lanserar nu Nenda en unik streamingtjänst för hotellbranschen med målet att leverera nästa generations tv-upplevelse till hotellrum i hela världen.

Genom Red Bee Medias OTT- och distributionstjänster kan Nenda erbjuda hotellkedjor en världsunik, kostnadseffektiv, innehållsrik och anpassningsbar streamingtjänst integrerad med bokningssystem och lojalitetsprogram. Tjänsten ger hotellgäster tillgång till högkvalitativt och individualiserat innehåll on-demand under sin vistelse, långt ifrån den linjära och opersonliga upplevelse som erbjuds på hotell idag. Exempelvis kommer gäster kunna erbjudas kanaler och innehåll baserat på landet de reser ifrån och på individuella preferenser. Framöver planerar Nenda att lansera liknande tjänster för andra branscher, inklusive restauranger, barer och klubbar, sjukhus och ålderdomshem.

– Även på de mest moderna hotell är TV-erbjudandet ofta detsamma som på 90-talet, där gästen tvingas zappa igenom undermåligt innehåll på ett främmande språk, vilket leder till frustration snarare än en behaglig och underhållande upplevelse. Detta vill vi förändra och vi har ambitiösa målsättningar med planer på att utmana och revolutionera B2B-segmentet för TV och streaming globalt. Hotellbranschen är bara början. Med OTT- och distributionstjänster från Red Bee Media kan vi erbjuda den bästa möjliga plattformen till våra kunder, säger Anders Hässel, VD och Grundare, Nenda

Red Bee Medias OTT-tjänster är byggda på molnbaserad och “öppen standard”-teknologi, med mängder av användningsområden så som live events, linjär TV, ”catch-up” och video-on-demand. Detta I kombination med Red Bee Medias globala distributionstjänster, ger Nenda och deras kunder tillgång till tusentals kanaler from globala leverantörer.

– Vi är glada och stolta över att vara en del av Nendas resa från starten, säger Steve Nylund, VD, Red Bee Media. Vårt OTT-erbjudande ligger i branschens absoluta framkant och samarbetet med Nenda ger oss chansen att demonstrera dess potential och visa att alla typer bolag kan dra nytta av möjligheterna med strömmande video-innehåll.

Jesper Wendel, Head of Communications, Red Bee Media

Jesper.wendel@redbeemedia.com
+33(0)786 63 19 21

Anders Hässel, CEO & Co-founder, Nenda AB

Anders.hassel@nenda.com

Carl Johan Barnekow, Head of Marketing & Co-founder, Nenda AB

Carljohan.barnekow@nenda.com

Om Nenda

Nenda är en streamingtjänst från Stockholm. Vi levererar högkvalitativ underhållning via Nenda-plattformen och erbjuder den mest flexibla, användarvänliga TV-tjänsten för företag runt om i världen.

”Hotel experience” är ett vedertaget uttryck som beskriver en ”bättre-än-hemma-känsla”, men TV-upplevelsen på hotell är i dagsläget helt klart sämre än den som gästerna har möjlighet att få i sina egna hem. Dagens tekniska lösning är dessutom både dyr och komplex att hantera för hotellen. Nenda är lösningen på problemet, en allt-i-ett-streamingtjänst med filmer, sport, linjära kanaler och hyrbutik.

Marknaden för hotell-TV är en global mångmiljardmarknad och totalt finns över 16 miljoner hotellrum, och tillväxttakten är hög. Idag är man i diskussion med nordens största hotellkedjor och pilottester är bokade efter sommaren. Nenda har globala ambitioner för samtliga B2B-segment, men lanserar initialt i Norden med fokus på hotell för att sedan expandera på andra geografiska marknader och affärssegment. För mer information besök nenda.com.

• Vacation

• red bee media
  • nenda
  • streaming