Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa utlyser stipendier för unga forskare

Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa utlyser ett forskningsstipendium på 250 000 kr till unga kliniska forskare som är i början av sin karriär och som driver hjärt-kärlforskning eller forskning om psykisk ohälsa. Ansökningarna ska vara inne den 15 november.
Forskningen kan innehålla biologiska och psykosociala aspekter på sjukdom och hälsa. Köns- och genusaspekter bör diskuteras avseende sjukdomens epidemiologi, patofysiologi, diagnostik, behandling och prognos.

Bedömning Stiftelsens vetenskapliga nämnd bedömer ansökningarna utifrån en poängskala, enligt Vetenskapliga rådets kriterier: Originalitet, vetenskaplig kompetens, genomförbarhet och betydelse samt köns- och genusaspekter.

Ansökan mailas till info@1.6miljonerklubben.com - speciell blankett behövs inte.
Ansökan ska ha inkommit senast den 15 november, 2018, kl. 24.00

För mer information
om hjärt-kärlforskning, kontakta: Professor Karin Schenck-Gustafsson – karin.schenck-gustafsson@ki.se
Om psykisk ohälsa, kontakta professor Martin Schalling, martin.schalling@ki.se

Information om tidigare stipendiater finns på www.kvinnorochhalsa.com

• Medicinsk forskning

• klinisk forskning
  • köns- och genusaspekter
  • unga forskare
  • karin schenck-gustafsson
  • martin schalling
  • insamlingsstiftelse
  • forskningsbidrag
  • kvinnor och hälsa

Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa samlar in pengar till förmån för vetenskaplig forskning som är betydelsefull och livsviktig för kvinnor. Läs mer på kvinnorochhalsa.com
Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa har 90-konto från Svensk insamlingskontroll och är medlem i FRII, Frivilligorganisationernas Insamlingsråd.