Kampanjstart för att rädda kvinnohjärtan - 1.4 miljoner kronor i stipendier till hjärt-kärlforskning.

På turnépremiären på Oscarsteatern i Stockholm, delas 1.4 miljoner kronor ut i stipendier för att främja forskning inom hjärt-kärlsjukdomar hos kvinnor.

– Vi vet alldeles för lite om kvinnlig hjärthälsa. Det vill vi ändra på med den här årliga kampanjen, säger Alexandra Charles, grundare av den ideella föreningen 1,6 & 2,6 miljonerklubben som arrangerar Women in Red-kampanjen för nionde året i rad.

Hjärt-kärlsjukdomar är ett av de största hälsoproblemen. Det är också en av de vanligaste dödsorsakerna bland kvinnor över 55 år. Problemet kryper allt längre ner i åldrarna och allt fler yngre kvinnor drabbas av hjärtinfarkt.

Forskas mindre på kvinnohjärtat
Kvinnor och mäns hjärtan ser olika ut och symtomen på hjärtinfarkt kan också variera.

– Trots att vissa hjärtåkommor drabbar kvinnor oftare än män, är kvinnohjärtat underrepresenterat i kliniska studier. Det är till och med så att forskning bedrivs i större utsträckning på manshjärtat, förklarar professor Karin Schenck Gustafsson, ordförande för Centrum för Genusmedicin, Karolinska Institutet samt styrelseledamot i 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Läkare, dietister, matkreatörer och artister
Tusentals besökare väntas till seminarierna som hålls på 15 orter från Umeå i norr till Helsingborg i söder.

Flera erkända experter kommer att föreläsa om hjärthälsa och livsstil, däribland Maj-Lis Hellenius (professor och chef för Livsstilsmottagningen, Karolinska Institutet), Anna-Maria Corazza Bildt (EU-parlamentariker), Agneta Månsson-Broberg (biträdande överläkare på Hjärtkliniken), Karin Schenck Gustafsson (professor i kardiologi och ordförande för Centrum för Genusmedicin, Karolinska Institutet, ordförande i den vetenskapliga stipendiekommitéen) samt matkreatören Sigrid Barany, dietisten Latifa Lindberg och Annette Lefterow, wellnessexpert.

Populära artister som Lill Lindfors, Nanne Grönvall och komikern Maria Möller står för underhållningen på kampanjstarten i Stockholm eller på någon av orterna i turnén.

På Oscarsteatern i Stockholm den 4 mars blir det också en modevisning i hjärtats färg.

Röd sko för rött hjärta
Modejournalisten Lotta Lewenhaupt har formgivit en pin i form av en röd sko som symbol för Women in Red-kampanjen. Den säljs till förmån för forskning om kvinnlig hjärthälsa. Insamlade medel går till insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa som 1,6 miljonerklubben samarbetar med. Det är också Kvinnor & Hälsa som står för stipendierna som delas ut i samband med Women in Red-kampanjen.

Turnéplan Women in Red-kampanjen 4 mars Stockholm 6 mars Linköping, Örebro, Helsingborg, Karlskrona 8 mars Ljusdal, Ystad 9 mars Göteborg, Östersund, Borås 13 mars Sundsvall, Eskilstuna 14 mars Malmö 20 mars Västerås 2 april Umeå

1,6 & 2,6 miljonerklubben är idag en av landets största kvinnoföreningar. Det är en ideell, opolitisk organisation som grundades 1998 av Alexandra Charles som är ordförande. Tio år senare, 2008, bildades 2,6 miljonerklubben för kvinnorna mellan 18 och 45 år.

Med informationsspridning och opinionsbildning vill 1,6 & 2,6 miljonerklubben skapa ett friskare samhälle med ökat hälsomedvetande och livsglädje för kvinnor i alla åldrar. Utöver sjukvården driver organisationen också frågor om kvinnors situation på arbetsmarknaden, invandrarkvinnors livssituation, miljö, ekonomi samt kultur.

Om Kvinnor & Hälsa
Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa samlar in pengar till förmån för vetenskaplig forskning med fokus på kvinnor. Stiftelsen har 90-konto och alla medel redovisas enligt särskilda regler från Svensk Insamlingskontroll.

För ytterligare information Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben. Telefon 0708-28 09 11 Mail alexandra@alexandracharles.se

Pia Leufstedt Nyström, kommunikationsansvarig 1,6 & 2,6 miljonerklubben. Telefon 0704-10 21 15 Mail pia.leufstedt-nystrom@1.6miljonerklubben.com

www.1.6miljonerklubben.com www.2.6miljonerklubben.com

• Kultur