KVINNOHÄLSOFÖRENING JUBILERAR

I dagarna har 1,6 miljonerklubben firat att de fyller 20 år med en stor  jubileumsfest på Grand Hotel i Stockholm En fest där kvinnors livskvalitet och hälsa var i centrum. Hundratals festklädda kvinnor och män från sex länder deltog. Många artister uppträdde för kvinnors hälsa.

Jan Eliasson berättade om sina kvinnliga förebilder, som bl a är Alva Myrdal, Karin Söder, Anna Lindh och Lena Hjelm-Wallén. I svåra situationer hänvisar han till Alva Myrdals citat: ”Det är ovärdigt att ge upp”. En uppmaning som gäller oss alla

Den norska ambassadören från 1,6 miljonerklubbens Gerd Kjos gav publiken en jubileumsgåva i form av en sång med den norska operasångerskan Gro Elisabet Sille. Prinsessan Birgitta delade ut diplom till årets Hälsohjälte.

Ett pärlband av välkända artister uppträdde för kvinnors hälsa. De var bland andra Lill Lindfors, Divine, Gladys del Pilar, Robert och Maria Wells, Grynet Molvig, Christer Lindarw, Paula Ternström, Fantastic Four.

Den ideella organisationen 1,6 miljonerklubben startade 1998 och är idag en av Sveriges största kvinnoföreningar. Årets jubileumsbok Kvinnor och Hälsa, så mycket bättre är en bok som nyligen gavs ut. Det är en angelägen och lättläst uppslagsbok om kvinnors hälsa, författad av 21 medicinska experter.

Se alla bilder från jubileumsfesten på https://www.facebook.com/pg/1.6miljonerklubben/photos/?tab=album&album_id=10155853889216845

• prinsessan birgitta
  • lill lindfors