I mars slår Woman in Red ett slag för kvinnohjärtat.

Woman in Red - En kampanj om kvinnohjärtat

I mars slår tusentals kvinnor i hela landet ett slag för en jämställd hjärtsjukvård och ny forskning på kvinnohjärtat genom kampanjen Woman in Red.

Varje dag avlider omkring 50 kvinnor i Sverige i akut hjärtinfarkt. Sex av tio dödsfall kan förebyggas med en bra kost och motion. Andra riskfaktorer som kan påverka kvinnor och män på olika sätt är exempelvis stress, högt blodtryck, höga blodfetter, diabetes och övervikt.

- Överlevnad och behandling av hjärt-och kärlsjukdom måste bli lika bra för kvinnor som för män. Idag behövs det fortfarande mer kunskap för att rädda liv, säger Alexandra Charles von Hofsten, ordförande i 1,6 miljonerklubben och tillsammans med Karin Schenck-Gustafsson initiativtagare till kampanjen Woman in Red.

- Det krävs mer forskning på hjärt-kärlsjukdom hos kvinnor, om vad som är specifikt för kvinnor, och vilken behandling som passar dem bäst, säger professor Karin Schenck-Gustafsson, KI, ordförande i Vetenskapsgruppen, styrelseledamot I 1,6 miljonerklubben samt ordförande I Centrum för Genusmedicin.

Ökade forskningsanslag leder till att fler liv kan räddas, och att viktig kunskap om hjärthälsa kan spridas till både allmänhet och professionen, till politiker och beslutsfattare. Den 9 mars under Woman in Red-galan på Oscarsteatern i Stockholm belönas fyra forskare med stiftelsen Kvinnor & Hälsas stipendier på 300 000 kr för fortsatt forskning på kvinnohjärtat. Stipendierna delas ut av 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

Woman in Red kampanjen pågår under mars månad i 17 städer runt om i landet, fler kvinnor ska överleva hjärt- och kärlsjukdomar.

För information om Woman in Redkampanjen, vänligen kontakta Alexandra Charles von Hofsten, 0708-280911, alexandra@1.6miljonerklubben.com

För information om stipendiaterna, vänligen kontakta Karin Schenck-Gustafsson 0707-686487, karin.schenck-gustafsson@ki.se

För beställning av bilder eller önskemål om intervjuer vänligen kontakta: Inger Söderholm, 0709-969599 inger@1.6miljonerklubben.com.

Insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa samlar in medel till livsviktig klinisk forskning på kvinnor. En vetenskaplig grupp utser varje år stipendiater som får forskningsanslag. Över 6,5 miljoner kronor har delats ut till forskare verksamma i Sverige. Läs mer på www.kvinnorochhalsa.com

WOMAN IN RED 2020 – samtliga städer

Helsingborg 8 mars, läs mer om dagen och anmäl dig här!
        Östersund 8 mars
        Linköping 9 mars
        Stockholm 9 mars, läs mer om kvällen och anmäl dig här!
        Skara 11 mars, läs mer om kvällen och anmäl dig här!
        Visby 12 mars, läs mer om kvällen och anmäl dig här!
        Göteborg 15 mars, läs mer om kvällen och anmäl dig här!
        Gävle 16 mars
        Västerås 16 mars
        Uppsala 17 mars
        Kalmar 18 mars