Mental Health Evening med gripande berättelser, viktiga samtal och fantastisk musikunderhållning

På onsdag (10 oktober) blir det en kväll för minskade fördomar kring psykisk ohälsa, Mental Health Evening. Då delar Psykiatrifonden ut Fördomspriset 2018 och forskningsstipendier. Kvällen innehåller gripande berättelser och viktiga samtal med välkända personer. Dessutom blir det en fantastisk musikunderhållning av bland andra Benny Andersson, Helen Sjöholm och Rickard Söderberg.

Psykisk ohälsa skapar lidande och kostar samhället stora belopp. I Sverige är unga människor särskilt utsatta. Nästan en av fyra mellan 16 - 18 år drabbas och varje svensk känner någon som lider av psykiska besvär. Mycket går att göra för att förbättra psykisk ohälsa hos människor och deras närstående. Under Mental Health Evening kommer många talare att berätta gripande berättelser om sina erfarenheter av psykisk ohälsa. Viktor Frisk, artist och författare, berättar om sin ADHD. Anders Hansen, författare och psykiater talar om hur träning påverkar hjärnans funktioner och vår hälsa.

I hela västvärlden utgör psykisk ohälsa det i särklass största hotet mot folkhälsan och Sverige är inget undantag. Psykiatrifonden arbetar för att hitta bättre behandlingsmetoder mot psykisk ohälsa. Mental Health Evening vill bidra till att ta bort fördomar kring psykisk ohälsa samt öka möjligheterna till mer forskning som kan förebygga och behandla psykisk ohälsa för att minska lidande, öka livskvaliteten och rädda liv. Tema för kvällen är stress och sjukdom.

PROGRAM:

Plats: Hotel Rival. Mariatorget, Stockholm
Tid: 10 oktober kl 19-22

19.00 – Alexandra Charles och Simon Kyaga
Mindfulness
Martin Schalling, ordförande, Psykiatrifonden
Lena Flyckt: Stress och utmattning
Utdelning av Fördomspriset 2018
Helena Rönning talar om egna erfarenheter
Urban Peterson Bargo, WeMind: Forskning inom psykisk ohälsa
Viktor Frisk: Hur stress påverkar ADHD
Musik: Benny Andersson och Helen Sjöholm