​Psykisk ohälsa bland utrikesfödda kvinnor botas med kunskap om mänskliga rättigheter.

På tisdag den 2 juli i Almedalen presenteras resultatet av ett lyckat forskningsprojekt på utrikesfödda kvinnor med barn, av professor Solvig Ekblad, Karolinska Institutet. Solvig Ekblad står bakom projektet tillsammans med 1,6 & 2,6 miljonerklubben med verksamhetsbidrag från Folkhälsomyndigheten. På plats finns även Cecilia Elving, (L) ordförande Liberala Kvinnor och Anna Maria Corazza Bildt, samordnare av barns rättigheter vid Europaparlamentet, som reflekterar över det lyckade resultatet. Kerstin Blomberg, lokal koordinator på Gotland informerar om cirkelträffarna tillsammans med två utrikesfödda kvinnliga deltagare, som berättar hur träffarna har hjälpt dem till ett friskare och tryggare liv.

Solvig Ekblad är professor i mångkulturell hälso- och sjukvårdsforskning vid Karolinska Institutet.

Dag: Tisdag 2 juli 2019 kl 16-00 - 17.45
Plats: Soberian, Kilgränd 1, Almedalen/Visby (vid Clarion Hotel Wisby)

För mer information och/eller intervjuer, kontakta Inger Söderholm, tel 0709-969599 eller inger@1.6miljonerklubben.com

• sjukvårdsforskning