STOCKHOLMARE SLÅR ETT SLAG FÖR KVINNOHJÄRTAT

Måndag den 9 mars slår hundratals Stockholmare ett slag för en jämställd hjärtsjukvård och forskning på kvinnohjärtat genom kampanjen Woman in Red. Socialminister Lena Hallengren (s) delar ut stiftelsen Kvinnor & Hälsas forskarstipendier till fyra stipendiater för sin forskning på hjärthälsa. Det blir underhållning med Babben Larsson och Mark Levengood m fl.

Professor Karin Schenck-Gustafsson informerar om nyheter inom hjärt-kärl forskningen. Livsstils professorn Mai-Lis Hellénius berättar om optimal livsstil och betydelsen av vardagsmotion. Dessutom underhåller bland andra artisterna Babben Larsson, Mark Levengood och Shirley Clamp. Woman in Red är en landsomfattande kampanj som uppmärksammas i 17 städer och syftar till att fler kvinnor ska överleva hjärt- och kärlsjukdomar.

Varje dag avlider omkring 50 kvinnor i Sverige av akut hjärtinfarkt. Sex av tio dödsfall kan förebyggas med en bra livsstil. Kvinnor är fortfarande underrepresenterade i kliniska studier och mycket forskning bedrivs fortfarande utan könsperspektiv. Ökade forskningsanslag leder till att fler liv kan räddas och att mer kunskap om hjärthälsa kan spridas till allmänheten.

För mer information kontakta Alexandra Charles, tel 0708-280911, alexandra@1.6miljonerklubben.com

För mer information, beställning av bilder eller bokning av intervjuer vänligen kontakta: Inger Söderholm, 0709-969599 inger@1.6miljonerklubben.com

Läs mer på www.1.6miljonerklubben.com

• hjärthälsa