2011-12-01 - Husqvarna vinner årets 100-wattare i kategorin Internationell Reklam

100-wattaren är tävlingen som belönar reklam som fungerar. Husqvarnas kampanj Evolution, framtagen i samarbete med Ehrenstråhle BBDO, tar hem årets 100-wattare i kategorin Internationell reklam.

Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Prisutdelningen pågår just nu på Münchenbryggeriet i Stockholm.

Husqvarna lanserade sin robotgräsklippare Automower 1994, men de riktigt stora försäljningsökningarna hade uteblivit, trots relativt hög produktkännedom. 2011 lanserades en ny kampanj, med ett mindre produktorienterat tilltal, baserat på insikter från intervjuer med potentiella kunder på företagets olika europeiska marknader.

Kampanjen ledde till att försäljningen steg markant på de marknader där Evolution-kampanjen gick. I Sverige ökade försäljningen med 94 procent, i Danmark, Norge, Finland och Tyskland var ökningen mellan 78 och 94 procent.

Juryns motivering:

”Vinnaren av 2011 års 100-wattare är en aktör som genom ett metodiskt analysarbete på gräsrotsnivå på ett tydligt sätt har mejslat fram grundläggande konsumentinsikter och mentala barriärer till inköp av produktkategorin. Baserat på insikterna har man sedan utvecklat en ren, avskalad och tydlig kommunikation som på ett effektivt sätt lyfter fram produktens användarnytta. Resultatet av kampanjen blev att många års oförändrad försäljningstakt närmast fördubblades på ett flertal europeiska nyckelmarknader. Ett tydligt exempel på hur enkel och insiktsfull kommunikation kan ge stor effekt!”

Alla vinnare i kategorin Internationell reklam 2011

100 watt

Kampanj: Evolution

Annonsör: Husqvarna

Byrå: Ehrenstråhle BBDO

75 watt

Kampanj: Electrolux

Annonsör: Your Time To Shine

Byrå: Lowe Brindfors

50 watt

Kampanj: Nike Take STHLM

Annonsör: Nike

Byrå: MTV Brand Solutions/Mindshare Sweden

Jannice Borekull, operativ projektledare för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer
E-post: jannice@annons.se
Telefon: 08-545 252 39, 0766-32 45 82.
Per Rosvall, projektledare för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer
Telefon: 08-545 252 37, 0702-66 15 23.

• internationell reklam

100-wattaren belönar reklam som fungerar, det vill säga reklam som har gett bevisad effekt genom hög kreativitet. I år arrangeras tävlingen för 22:a gången.
Sex jurygrupper om vardera tio personer, från annonsörsidan, reklambyråer, mediebyråer samt undersökningsföretag, bedömer och utser vinnarna för de olika tävlingskategorierna. Prisutdelningen 2011 sker den 1 december. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.