2011-12-01 - Pause vinner årets 100-wattare i kategorin Smartreklam

100-wattaren är tävlingen som belönar reklam som fungerar. Pauses spektakulära kampanj The Human Jukebox, framtagen i samarbete med Åkestam Holst, tar hem årets 100-wattare i kategorin Smartreklam. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer. Prisutdelningen pågår just nu på Münchenbryggeriet i Stockholm.

I kategorin Smartreklam tävlar kampanjer som har haft en maxbudget om en miljon kronor för idé, produktion samt medieutrymme.

Kampanjen började med att Pauses vd Fredrik Hjelmquist förvandlades till världens första mänskliga jukebox.  Ett trådlöst ljudsystem tillverkades, så litet (30 x 12 millimeter) att det kunde sväljas av vd:n. Systemet streamade sedan musik direkt från Spotify och ut från kroppen på företagets vd.

Kampanjen nådde break-even på rekordsnabba sex dagar, en försäljningsökning på 112 procent under kampanjperioden samt en omsättningsökning på 68 procent sett över sex månader efter kampanjen. Nyheten om The Human Jukebox spred sig snabbt och gjorde lilla Pause Ljud & Bild i Stockholm till en världsnyhet genom bland annat fem minuter på Discovery Channel under "prime time" och en helsidesnyhet i Spaniens största morgontidning El País, vilket gav förfrågningar från kunder i länder som Spanien, Ryssland och Frankrike.

Juryns motivering:

”Med försvinnande små medel och livet som insats lyckades den här kampanjen skruva upp volymen så högt att den inte bara hördes i hela Sverige utan i hela världen.
Denna fantastiska effekt har man uppnått genom att våga lyssna på magkänslan tyckte en enig jury.”

Alla vinnare i kategorin Smartreklam 2011

100-wattare

Kampanj: The Human Jukebox

Annonsör: Pause Ljud & Bild

Byrå: Åkestam Holst

75-wattare

Kampanj: Kompissignaler/Maggio

Annonsör: Comviq

Byrå: Forsman & Bodenfors

50-wattare

Kampanj: Hemlösa banners

Annonsör: Stockholms Stadsmission

Byrå: Garbergs

Jannice Borekull, operativ projektledare för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer
E-post: jannice@annons.se
Telefon: 08-545 252 39, 0766-32 45 82.
Per Rosvall, projektledare för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer
Telefon: 08-545 252 37, 0702-66 15 23.

• smartreklam
  • sveriges annonsörer
  • kommunikationstävling
  • reklamtävling

100-wattaren belönar reklam som fungerar, det vill säga reklam som har gett bevisad effekt genom hög kreativitet. I år arrangeras tävlingen för 22:a gången.
Sex jurygrupper om vardera tio personer, från annonsörsidan, reklambyråer, mediebyråer samt undersökningsföretag, bedömer och utser vinnarna för de olika tävlingskategorierna. Prisutdelningen 2011 sker den 1 december. Tävlingen arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.