Viktigt att kraven på hållbarhetsrapportering blir tillräckligt ambitiösa.

Viktigt att kraven på hållbarhetsrapportering blir tillräckligt ambitiösa.

EU:s förslag till regelverk om hållbarhetsrapportering, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) är ute på remiss. Baserat på 2050s långa erfarenhet från att stötta företag med hållbarhetsrapportering, klimatanalys och strategiskt arbete inom hållbarhet, har vi valt att formulera ett remissvar som lyfter några av de svagheter vi ser med det nya förslaget.

Att EU tar ett ordentligt tag om kraven på hållbarhetsrapportering tycker vi är lysande. Vår erfarenhet är att när företag får en helhetsbild av väsentliga hållbarhetsområden och börjar mäta och rapportera skapas också incitament till förändring. När företagen dessutom får tydliga riktlinjer för vad som ska rapporteras och hur, så blir det även betydligt enklare för externa intressenter att utvärdera informationen och ta mer välgrundade investeringsbeslut. Med ökad transparens och gemensamma definitioner för hållbarhet kan vi också komma till rätta med greenwashing.

Att EU backade på att göra det obligatoriskt att rapportera på klimat och egna anställda och i stället hänförde det till den dubbla väsentlighetsanalysen för att avgöra väsentlighet anser vi till att börja med som anmärkningsvärt. I det nuvarande förslaget har också EU valt att skjuta upp införandet av krav på rapportering av viss hållbarhetsdata för mindre företag (dvs med färre än 750 anställda). Även om avsikten är att ge mindre företag mer tid att förbereda sig, tror vi att ett skarpare krav redan från början främjar kunskapsuppbyggnad inom dessa viktiga områden. Det finns helt enkelt inget skäl att vänta. Till exempel finns det en risk för greenwashing om företag som anser att en frågeställning som ingår i rapporteringen inte är väsentlig, heller inte behöver förklara varför man gjort denna bedömning.

I förslaget skjuts kraven på rapportering av utsläpp i scope 3 upp med ett år för mindre företag. Med tanke på att klimatkrisen är mer akut än någonsin och tidsfönstret för att säkra en hållbar framtid för alla minskar, anser vi detta vara kontraproduktivt. Framför allt eftersom många bolag har majoriteten av sina utsläpp i leverantörsledet.
EU har valt att kraven att rapportera data om diskriminering och mänskliga rättigheter ska fasas in för mindre bolag. Enligt flera organisationer, bland annat FN, finns det en stark koppling mellan mänskliga rättigheter och miljöfrågor. Det gör detta än mer bekymmersamt.

Även kraven på rapportering kopplade till biologisk mångfald har mjukats upp. Vi anser att kravet på mindre bolag i sektorer med hög påverkan åtminstone borde inkludera rapportering om vilka åtgärder företaget planerar för att bevara biologisk mångfald.

Här kan du läsa remissvaret från 2050 Consulting AB på EU-kommissionens officiella webbplats.

Rebecka Jakobsson
Senior konsult/Ansvarig för Rapportering & Styrning