Pressmeddelande -

2050 har rekryterat Anders Grönvall, miljödepartementets sista statssekreterare, som seniorkonsult

Näringslivet har en avgörande roll i omställningen och allt fler företag utvecklar sina affärer i en mer hållbar riktning. EU-politiken driver på den här utvecklingen snabbt och kraven i lagstiftningen ökar. 2050 arbetar för att stötta företagen att se möjligheterna i klimatomställningen och skapa goda affärer i det nya landskapet. För att ytterligare stärka vårt strategiska och rådgivande erbjudande rekryterar 2050 nu Anders Grönvall, tidigare statssekreterare på miljödepartementet och med stor erfarenhet från den internationella politiska arenan.

Anders Grönvall var fram till oktober 2022 statssekreterare för miljödepartementet, där han bland annat representerat regeringen i en rad internationella möten inom FN och EU. Han var tillsammans med statsrådet högsta ansvariga för det största FN-mötet på svensk mark, Stockholm +50 i juni 2022 i Stockholm. Innan dess har han bland annat varit sakkunnig för närings- och miljöfrågor hos statsministern. Han har lång erfarenhet av klimat- och miljöfrågor och har varit involverad i allt från förhandlingarna om Parisavtalet till de senaste delarna av Fit-for-55-paketet. Han har också arbetat på Naturskyddsföreningen.

- Jag har ägnat mycket tid åt att skapa förutsättningar för näringslivets gröna omställning och det ska bli spännande att få vara med och stötta företag som vill arbeta för att ligga långt framme. Jag tror också jag kan bidra med ökad kunskap kring EU-processer och hur företagen kan ligga tidigt i sin påverkansprocess, säger Anders Grönvall.

Anders är ett strategiskt tillskott för 2050 för att kunna erbjuda kunder rådgivning i politiska processer både på EU-nivå och i Sverige samt vägledning i en snabb omställning till mer hållbara affärer.

- Behovet av dialog mellan näringslivet och politiken inom klimatfrågan ökar i snabb takt. Vi ser att många företag behöver stöd i hur de ska förhålla sig till den snabba utformningen av nya styrmedel, framför allt på europeisk nivå. Med Anders erfarenheter från den politiska arenan i Sverige och inom EU ökar våra möjligheter att bidra till en snabbare och mer lönsam omställning för våra kunder, säger Markus Ekelund, VD för 2050.

Anders börjar sin anställning 23 oktober och är baserad på 2050:s kontor i Stockholm.

2050 är ett företag med visionen Goda affärer på en planet i balans. Genom analys, kommunikation och affärsutveckling hjälper vi uppdragsgivare att snabbare uppnå en klimatomställning – samtidigt som vi tillsammans stärker samhällsnyttan. 2050 har drygt 60 medarbetare och kontor i Stockholm, Linköping, Göteborg och Malmö.

Markus Ekelund
VD 2050