Gå direkt till innehåll
Nu finns husdjurens egen vårdguide, där djurproffs via telefon svarar på oroliga hundar och kattägares frågor. Foto: Istock

Expressen, Leva & Bo: Nu öppnar vårdguiden för djur – så fungerar tjänsten

Se hit alla djurägare!

Nu kan du och din fyrbente vän få veterinärhjälp på distans.

Från och med nu finns nämligen en sjukvårdsupplysning att ringa till – för katter och hundar.

Många som mått dåligt eller haft en närstående som har något sjukdomssymtom har säkert ringt 1177 Vårdguiden någon gång, för att fråga om råd och få sjukvårdstips. Nu lanseras samma sak för djur. Från och med i dag går det att ringa en sjukvårdsupplysning för hundar och katter och prata med en veterinär.

Det är Djurens Vårdguide som står bakom tjänsten.

– Vi finns till för alla Sveriges djurägare och agerar som en första kontaktpunkt i vårdkedjan. Vi vill vägleda djurägare och hjälpa dem att fatta rätt beslut i vad som ofta är en svårnavigerad process, säger Max Adler, vd på 2288 Djurens vårdguide i ett pressmeddelande.

En vårdguide för dig och ditt husdjur

Allt fler väljer att skaffa husdjur. Bara under pandemin har en boom av nyblivna hund och kattägare kunnat ses runtom i landet. Men med en valp och kattunge följer också ett stort ansvar. Något som alla kanske inte är beredda på. Frågor och funderingar bland de nya och kanske ovana djurägarna är många. Inte minst nu när sommaren är här och fler faror än vanligt lurar. Det kan handla om fästingbett, infekterade sår eller en nos som kommit för nära grillen.

Oavsett vad det är kan det vara svårt att på egen hand avgöra hur allvarlig situationen är. Behöver man åka in till veterinären på en gång, eller finns något bättre alternativ?

– Genom professionella råd om rätt vård vid rätt tid kan vi undvika att akutplatser upptas av djur som inte är i akut behov av vård utan som skulle må bättre av en annan åtgärd, samtidigt som klinikernas telefonlinjer inte överbelastas, säger Max Adler i pressmeddelandet.

SÅ FUNGERAR 2288 DJURENS VÅRDGUIDE

2288 Djurens Vårdguide är djurens motsvarighet till 1177. Här svarar legitimerade djurskötare eller djurvårdare på frågor som rör hundar och katter.

Telefonnumret till Djurens vårdguide är 90 228 och ska alltså inte förväxlas med tjänstens namn. Telefontjänsten är öppen 8-20 helgfria vardagar och kostar ingenting att ringa till.

När du ringer kommer du till att börja med beskriva vad du önskar ha hjälp med. Baserat på vad du uppger för symptom eller har för frågor, görs en bedömning av vilken sorts hjälp ditt djur behöver. Om ett besök hos en fysisk klinik är nödvändigt får djurägaren hjälp att välja klinik så att djuret får rätt vård, vid rätt tid, till rätt pris.

Men kom ihåg, vid allvarliga skador och akut sjukdom ska du alltid uppsöka veterinär direkt!