Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Första månaden för 2288 – Djurens vårdguide: Fler än tusen djurägare har fått professionella råd på telefon

Bristen på djurvård är ovanligt stor i sommar. Media rapporterar dagligen om djur som har farit illa i hettan och inte kunnat få hjälp. Mitt i veterinärbristens sommarsverige lanserades 2288 – Djurens vårdguide för en månad sedan. Sedan dess har fler än tusen djurägare kostnadsfritt fått professionella råd på telefon och hjälp att finna rätt vård för sin hund eller katt.

Under sommaren lurar många faror för djur och djurägare. Värme, ormar och algblomning för att bara nämna några. Många kliniker och djursjukhus runt om i landet har dessutom just nu akut brist på veterinärer och vissa tvingas begränsa sin tillgänglighet.

Sedan lanseringen av 2288 – Djurens vårdguide har djurvårdarna som bemannar tjänsten kunnat hjälpa fler än tusen djurägare och deras hundar eller katter. Genom att agera som första kontaktpunkt i vårdkedjan kan 2288 – Djurens vårdguide ge professionella råd om vad man som djurägare bör och kan göra själv eller, om det behövs, guida till rätt klinik eller veterinär.

– Den här sommaren innebär mycket högt tryck på landets djurvård. Vi är därför verkligen glada över att dagligen kunna hjälpa så många djur och deras ägare. Många har just nu frågor om fästingbett eller djur som mår dåligt i värmen men många undrar också om andra vanliga problem som man ofta kan åtgärda själv. Detta är samtal som tidigare har förts med veterinärkliniker, vilket tagit en stor del av deras redan pressade tid och resurser, säger Max Adler, vd på 2288 – Djurens vårdguide.

Fem vanliga frågor till 2288, och svar på hur du ska göra:

1. Min hund slickar på tassarna, vad ska jag göra?

Se efter om det finns sår, stickor eller liknande. Om det endast finns rodnad och missfärgning av pälsen kan schamponering med klorhexidinbaserat schampo vara till hjälp.

För fler tips, läs mer här.

2. Det rinner i min hunds ögon, vad bör jag göra?

Om inga andra symptom förekommer, skölj med koksalt och köp smörjande ögondroppar. Om besvären kvarstår rekommenderas konsultation med videoveterinär eller bokning av tid till klinik.

3. Min hund har kräkts flera gånger i dag, men dricker som vanligt. Vad kan jag göra?

I vissa fall behövs inget veterinärbesök utan man klarar sig med att anpassa kosten genom att servera mindre portioner och tillfälligt byta foder till så kallad skonkost. I andra fall påverkas ditt djurs allmäntillstånd allvarligt då bör veterinärvård uppsökas.

Om det finns misstanke om att ditt djur har svalt olämpliga föremål eller något som innehåller gift ska veterinärvård alltid uppsökas.

4. Vår hund har fått ett insektsbett – är det farligt?

Insektsbett är oftast ofarliga men om bettet är i svalget, mun eller näsborre kan det vara mer akut och veterinärvård bör uppsökas. Vid klåda efter insektsbett, schamponera med klorhexidin-schampo och vid sår från klåda rekommenderas ett digitalt veterinärmöte för individuell bedömning.

5. Min katt verkar ha satt något i halsen, vad ska jag göra?

Om katten inte kräks eller hostar upp det bör fysisk veterinärvård uppsökas. Hur akut det är beror på vilka problem katten har med att andas.

Om tjänsten 2288 – Djurens vårdguide

• 2288 – Djurens vårdguide har öppet 8–20 helgfria vardagar
  • Alla katt- och hundägare kan utan kostnad ringa 2288 – Djurens vårdguide på telefonnummer 90 228

Vid akut sjukdom ska du alltid uppsöka veterinär direkt

Kategorier

2288 – Djurens vårdguide är en oberoende och kostnadsfri rådgivningstjänst för katt- och hundägare. Tjänsten ser till att djurägare snabbt kommer i kontakt med rätt vård vid rätt tid till rätt pris. Tjänsten är öppen för alla, oavsett försäkringsbolag. Kontakta oss på 90 228 och läs mer om 2288 – Djurens vårdguide här. 2288 – Djurens vårdguide AB är ett helägt dotterbolag till FirstVet AB och grundades i Sverige 2020.

Max Adler

Presskontakt VD 070-7222960
Michaela Rosengren

Presskontakt Kommunikationsansvarig 073-5335544

Välkommen till 2288 Boka Veterinär AB!

2288 är en oberoende och enhetlig rådgivningstjänst för djurägare.

2288 Boka Veterinär AB
Strandvägen 47 5 tr