Gå direkt till innehåll
Många djur är på flykt från krigets Ukraina. Många svenskar vill hjälpa dem och då finns det mycket att tänka på.

Så hjälper du bäst djuren på flykt från kriget i Ukraina

Flera miljoner människor är på flykt från kriget i Ukraina. Siffran stiger dagligen och många tar även med sina husdjur till säkerheten i Sverige. Om du är en av alla som vill öppna ditt hem även för fyrfotade krigsflyktingar finns viktiga saker att tänka på. 2288 har svaren.

Sedan kriget bröt ut har 2288 Djurens Vårdguide specialutbildat sina legitimerade djursjukskötare och djurvårdare kring frågor som har blivit extra aktuella på grund av kriget. Alla är välkomna att ringa till 2288 och få råd.

– Den ofattbara tragedin som pågår i Ukraina har inneburit att det har uppstått ett enormt behov av hjälp och stöd för både människor och djur på flykt. Ett fantastiskt engagemang finns på alla nivåer i samhället och självklart vill även vi bidra med det vi är bäst på – att ge råd och kunskap om djurhälsa. Känner man sig orolig eller osäker på var man hittar rätt information finns det hjälp att få hos oss på 2288, säger Alinda Dallasanta, legitimerad djursjukskötare och callcenterchef på 2288.

På grund av kriget i Ukraina råder det undantag i inresekraven för djur. Därför går det inte att säkerställa att djur som kommer till Sverige har genomgått någon undersökning eller suttit i karantän. Som privatperson måste man vara försiktig så att eventuella sjukdomar inte sprids vidare. Det finns flera smittsamma sjukdomar och parasiter som våra svenska djur inte erhåller ett grundskydd mot. En del kan även spridas vidare till människor.

Tre saker att tänka på om du tar emot djur på flykt:

• Se över möjligheten att avgränsa djuren från resten av hushållet tills risken för smitta är över. Det kan vara bra att ha möjlighet att byta kläder och skor samt tvätta och sprita händerna när man rör sig mellan djurgrupper för att förhindra att smitta sprids.
  • Tänk på att både djur och människor som anländer kan bära på varierande grad av trauma och stress som får dem att agera annorlunda. Om det finns småbarn eller individer i familjen som av olika skäl har svårt läsa av djurens kroppsspråk eller följa hygienrekommendationer bör det finnas en plan så att olyckor eller brister i smittskydd undviks. Om det redan finns djur i familjen behöver det även finnas en plan för hur dessa ska kunna samexistera med nyanlända djur.
  • Det är bra att ta reda på var närmaste dagöppna veterinärklinik finns och vart man vänder sig om något skulle inträffa under jourtid. Vissa djur som anländer står eventuellt redan på behandling för olika sjukdomar som gör att de behöver recept utfärdade från veterinär. I Sverige behöver veterinären undersöka djuret innan eventuella recept kan och får utfärdas. Därför är det bra att boka tid med god framförhållning innan medicinerna tar slut. För att snabbt få rådgivning kring hur du bör gå till väga kan du även ringa 2288.

Om tjänsten 2288 – Djurens vårdguide

• 2288 – Djurens vårdguide har öppet 8–20 helgfria vardagar
  • Alla katt- och hundägare kan utan kostnad ringa 2288 – Djurens vårdguide på telefonnummer 90 228
  • Vid akut sjukdom ska du alltid uppsöka veterinär direkt

Hos 2288 kan du få reda på vilka publika priser som kliniker har tillgängliga i ditt närområde

För fakta om övriga län och annan information, vänligen kontakta
Michaela Rosengren
Kommunikationsansvarig, 2288 – Djurens vårdguide
michaela.rosengren@2288.se

Kategorier

2288 – Djurens vårdguide är en oberoende och kostnadsfri rådgivningstjänst för katt- och hundägare. Tjänsten ser till att djurägare snabbt kommer i kontakt med rätt vård vid rätt tid till rätt pris. Tjänsten är öppen för alla, oavsett försäkringsbolag. Kontakta oss på 90 228 och läs mer om 2288 – Djurens vårdguide här. 2288 – Djurens vårdguide AB är ett helägt dotterbolag till FirstVet AB och grundades i Sverige 2020.

Max Adler

Presskontakt VD 070-7222960
Michaela Rosengren

Presskontakt Kommunikationsansvarig 073-5335544

Välkommen till 2288 Boka Veterinär AB!

2288 är en oberoende och enhetlig rådgivningstjänst för djurägare.

2288 Boka Veterinär AB
Strandvägen 47 5 tr