24Storage stärker balansräkningen genom nyemission på 128 MSEK för fortsatt expansion

24Storage genomför en nyemission om totalt 128 MSEK som en del i förberedelser för en börsintroduktion. Nyemissionen stärker 24Storage balansräkning genom att förlagslån om cirka 80 MSEK löses via kvittning till nya aktier, kassan tillförs cirka 42 MSEK och ränta på förlagslån om cirka 8 MSEK kvittas till nya aktier.

– På bara fyra år har vi lyckats etablera oss som en av de största aktörerna på den svenska marknaden för self storage, säger Fredrik Sandelin, VD för 24Storage. Genom att ta fler steg mot börsen skapar vi förutsättningar att fortsätta vår snabba expansion på en växande marknad.

Self storage-marknaden värderas till knappt 40 miljarder USD globalt och den förväntas växa med mellan 6–8 procent årligen. Tillväxten i branschen drivs generellt av en fortsatt urbaniseringstrend och ökat ekonomiskt välstånd. Jämfört med den amerikanska och brittiska marknaden är den svenska marknaden underetablerad. Sverige har i genomsnitt 0,043 uthyrningsbara kvadratmeter per capita medan motsvarande siffra i USA är 0,872 och 0,067 i Storbritannien. Efterfrågan på den svenska marknaden drivs dessutom av snålt tilltagna förvaringsutrymmen i nybyggda bostäder.

– Genom en hög grad av digitalisering, en modern e-handelslösning och smarta fastigheter har vi till stor del automatiserat verksamheten och det har gjort att vi inte bara fått ett tekniskt försprång på den svenska marknaden utan även ligger i teknisk framkant i ett europeiskt perspektiv, fortsätter Fredrik Sandelin. Det har gjort att vi sedan starten 2015 har kunnat leverera på vår expansiva målsättning om att öppna tre till fem nya anläggningar per år med ökande skalfördelar.

Bolaget tillkännager också att expansionen av nya anläggningar fortsätter. En andra anläggning i Vallentuna öppnades den 16 september och utökar därmed 24Storages bestånd med över 400 nya förråd. Efter detta har 24Storage 22 anläggningar. 24Storage är den näst största aktören i Sverige inom förråd och förvaring med ett fastighetsvärde om knappt 1,1 miljarder SEK.

• nyemission

• Stockholm

24Storage grundades 2015 med målet att göra det enklare för både privatpersoner och företag att hyra förråd. Trender som globalisering, urbanisering och digitalisering har format bolagets affärsidé som kombinerar proptech och e-handel med förrådsförvaring och magasinering. Bolaget är idag en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden med cirka 9 500 förråd fördelade på 22 anläggningar. 24Storage fastighetsvärde uppgår till knappt 1,1 miljard kronor.