Pressmeddelande -

Nytt investmentbolag i Göteborg – Flera västsvenska profiler är med som delägare

Med en gedigen bakgrund inom industri och finans startar Per Skånberg, Kasper Gefors och Fredrik Löfgren investmentbolaget Tången Industrikapital. Bolagets verksamhet är att vara långsiktiga ägare i små- och medelstora produktbolag med egen tillverkning eller tjänstebolag med ett starkt värdeerbjudande.

- Vi vill äga, driva och utveckla bolag som är verksamma utanför storstadsområdena och som har en tydlig industriell nisch inom Norden. Primärt investerar vi i stabila bolag som vill ta nästa steg och där Tången Industrikapital ihop med nuvarande ledning skapar en stark ägarkonstellation för att bygga gemensamma värden över tid. Vi är majoritetsägare i våra investeringar och har skapat ett investmentbolag med en stark ägarkonstellation och kompetens som har en tydlig ambition att bygga upp en industrikoncern bestående av små- och medelstora produktbolag, säger VD Per Skånberg, som har en industriell bakgrund både som ägare och operativ VD.

Stort industriellt nätverk och starka investerare

Tången Industrikapital har ambitionen att etableras som ett uthålligt investmentbolag med bas i Göteborg, men med hela Norden som arbetsområde. Tillsammans med investerare, partners och portföljbolag ska en tillväxtdrivande västsvensk aktör utvecklas. Redan från start finns ett stort industriellt nätverk med kompetenta personer från olika branscher. Bland investerarna kan nämnas Karl-Johan Blank (JULA Holding AB), Familjen Andersson (Hans Andersson Holding AB), Göran & Karl Nordlund (Fore C AM AB), Magnus Greko & Jörgen Hentschel (grundare till Opus), Astrid Fiske-familjen samt Magnus Petersson.

Tången Industrikapital ska appellera både till investerare och bolag som uppskattar en regional ansats.

- Vi tycker att det saknas ett Göteborgsbaserat investmentbolag med industriell inriktning som tydligt riktar sig mot små- och medelstora ägarledda bolag med fokus på att stärka konkurrenskraft genom bland annat strategi-, förvärvs- och finansieringsfrågor samt hållbarhet inom produktion, förklarar Skånberg.

Närmare en halv miljard i initial investeringsram

Bolaget har nu stängt emissionen för nya investerare och har en total investeringsram om cirka 400 MSEK att investera för under de kommande åren.

- Vi ser för närvarande en stor potential i det stora antalet bolag som står inför ett kommande generationsskifte, i dessa bolag finns det ett tydligt behov av att få in nya långsiktiga ägare. Genom Tången Industrikapital erbjuds möjlighet att ingå i en kraftfull västsvensk industriell koncern med goda möjligheter för framtida expansion och hållbar tillväxt, avslutar Skånberg.

En ny kapitalanskaffningsperiod, för att ge en vidare krets möjlighet att investera tillsammans med Tången Industrikapital, planeras under de nästkommande 18 till 24 månaderna.