E-handlaren Brandos nominerad till Årets skobutik

Brandos, Sveriges största skobutik på nätet, är nominerad till priset Årets skobutik som delas ut på Habit Modegalan. Det är första gången någonsin ett e-handelsbolag är nominerat i denna kategori.

Priset Årets skobutik delas ut på Habit Modegalan och brukar tilldelas en fysisk skobutik som arbetar på ett innovativt sätt. I år är även näthandelsföretaget Brandos nominerade, vilket innebär att företaget därmed är det första e-handelsbolag som någonsin blivit nominerade till priset Årets skobutik. Skohandeln på nätet har under de senaste åren vuxit med rekordfart och tar nu på allvar upp kampen med traditionella skobutiker.

”Jätteroligt att vi är med och tävlar i samma kategori som traditionella skobutiker. Det är ett bevis på att näthandel tas på allvar inom modeindustrin. Konsumenterna har också fått upp ögonen för det enorma utbud som finns hos Brandos. Hos oss är det lätt att hitta färger och modeller som aldrig kommer till vanliga skobutiker”, säger Brandos VD Karl-Johan Pantzar.

Brandos syns allt oftare i prissammanhang. Vid Retail Awards som arrangeras av branschorganisationen Svensk Handel tilldelades Brandos dubbla utmärkelser; Årets e-handlare och Årets komet.

Brandos har sedan starten 2006 vuxit till Nordens största skobutik på nätet. Tillväxten det senaste bokföringsåret var 132 procent och hittills har mer än en miljon par skor sålts till kunder i nio länder.

”Vi är med och förändrar folks sätt att handla skor. Vi har 27 000 skomodeller i lager för omgående leverans, mångfalt fler än det är möjligt att ha i en fysisk butik. Kunderna uppskattar att kunna handla i lugn och ro, alla tider på dygnet och från alla platser i landet”, säger Karl-Johan Pantzar.

Habit Modegalan hålls onsdag den 15 augusti (samtidigt som Stockholms Modevecka), på Stockholm Waterfront Congress Centre.

• internethandel
  • skohandel

BRANDOS är en av Europas största och snabbast växande skobutiker på nätet med över 27 000 modeller i lager från ca 500 välkända varumärken. Vi vill ge våra kunder möjlighet att uttrycka sig, genom sina skor, och har som nätbutik ett supersortiment med alla typer av skor för att möjliggöra detta. Europa är vår marknad och vi säljer idag våra produkter i nio länder. Vi står för mångfald och har idag 15 olika nationaliteter representerade bland våra cirka 100 anställda. Inspiration, glädje och omtanke för varandra är några av skälen till att vi är en arbetsplats att trivas på och växa med.Sedan starten 2006 har Brandos haft en mycket stark tillväxt och mottagit flera utmärkelser.

Marie Segerberg

Presskontakt Regional Manager Nordics Sverige och Danmark