Capgemini presenterar idag sitt resultat för 2016

Styrelsen i Cap Gemini SA, moderbolaget i Capgemini-gruppen, som leds av Paul Hermelin, redovisar idag resultatet för 2016.

• 12 539 miljoner euro i intäkter
  • + 7,9% tillväxt enligt fast växelkurs och + 5,2% i löpande växelkurser
  • 30% av intäkterna kommer från digital tjänster och molntjänster
  • 11,5% rörelsemarginal
  • 31% ökning av det organiska fria kassaflödet till 1071 miljoner euro
  • Capgemini-gruppens intäkter för 2016 skrevs till 12.539 miljoner euro , vilket är en ökning med 5,2% jämfört med 2015. Enligt den fasta växelkursen blev tillväxten 7,9%, vilket ligger i linje med målsättningen för 2016.

Intäkterna från digitala tjänster och molntjänster fortsatte att öka, med en tillväxt på 29% i den fasta växelkursen för 2016 och står nu för 30% av Capgeminis intäkter.

Orderingången uppgick till 13.027 miljoner euro under året, jämfört med 11.538 miljoner euro med 2015, med en book-to-bill ratio på 1,04. Book-to-bill för Q4 var 1,19.

Rörelsemarginalen uppgick till 1,440 miljoner euro, eller 11,5% av intäkterna, vilket innebär en ökning med 14% jämfört med föregående år. Investeringar som gjorts i innovation och industrialisering har gett en ökning av bruttomarginalen, vilket syns i den ökade lönsamheten för 2016.

Övriga rörelseintäkter och rörelsekostnader uppgick till 292 miljoner euro. Ökningen jämfört med 240 miljoner euro i 2015 beror främst på grund av kostnader i samband med förvärvet och integrationen av bolaget IGATE, medan omstruktureringskostnader på 103 miljoner euro är i linje med vad som avsatts för året.

2016 ökade rörelseresultatet till motsvarande 9,2% av intäkterna, eller 1148 miljoner euro, jämfört med 8,6% under 2015.

Nettoresultatet (Group share) är 921 millioner euro för 2016, jämfört med 1124 miljoner euro för 2015 och 2016 grundläggande EPS (vinst per aktie) är 5,44 euro.

Läs mer om Capgemini 2016 resultat här.

Med fler än 190 000 anställda i 40 länder är Capgemini en av världens främsta leverantörer av management-, teknik- och outsourcingtjänster. 2016 rapporterade gruppen en omsättning på 12,5 miljarder Euro. Tillsammans med våra kunder, skapar och levererar vi på Capgemini verksamhets-, teknik- och digitala lösningar som motsvarar kundernas affärsbehov och möjliggör innovation och konkurrenskraft. En stark multikulturell organisation har gett oss möjligheten att utveckla ett unikt sätt att samarbeta, Collaborative Business Experience™, som bygger på Rightshore®, vår globala leveransmodell.