Innate Pharmaceuticals byter namn till Creative Antibiotics

"Traditionella antibiotika håller på att bli verkningslösa. Superresistenta bakterier är ett av de största hoten mot modern sjukvård. För att bekämpa dessa motståndskraftiga bakterier krävs ett nytt, innovativt motvapen - en helt ny generation av antibakteriella medel", säger VD Sune Rosell.

Innate Pharmaceuticals har sedan företaget etablerades år 2000 byggt upp en världsledande ställning för utveckling av virulensblockerande antibiotika, som har stor kommersiell potential.

Virulensblockerande antibiotika som företaget arbetar med att utveckla har en revolutionerande och nydanande arbetsfunktion. De förhindrar enbart utvalda bakteriers sjukdomsalstrande förmåga. Den normala bakteriefloran rubbas inte. På så sätt minimeras risken för resistensutveckling. Detta skapar möjligheter att förnya behandlingen av infektioner på ett effektivt sätt.
Med namnbytet till Creative Antibiotics markerar företaget sin särställning och sitt unika koncept. Konceptet har därför på ett logiskt sätt upphöjts till företagsnamn.

Namnbytet förutsätter godkännande av Bolagsverket.
För mer information, vänligen kontakta Sune Rosell, MD, VD Innate Pharmaceuticals AB, på telefon 090-13 66 50 eller 070-557 22 00. E-post: info@innate.se. Hemsida: www.innate.se.

Innate Pharmaceuticals AB (publ) bildades år 2000 för att kommersialisera världsledande forskning vid Umeå universitet och Karolinska Institutet i Stockholm. Bolaget har utvecklat och patentsökt ett antal kemiska substanser mot bakteriella infektioner, så kallade virulensblockerande antibiotika. Substanserna oskadliggör vissa bakteriers förmåga att framkalla sjukdom utan att förgöra dem. Om bakterier avväpnas på detta sätt istället för att förgöras minskar risken för att bakterier utvecklar motståndskraft mot läkemedel.

• Medicinsk forskning

• Umeå