JOZO Salt skänker 50 öre till havet

Att ha rena hav är livsviktigt för havets invånare – och också för att generera riktigt rent och bra salt. Jozo startar nu en kampanj för att bevara havsmiljön. För varje paket JOZO Havssalt som säljs går 50 öre direkt ner i havet igen, via Naturskyddsföreningens arbete för att rädda havets liv och projektet ”Tillsammans för havsmiljön” på Havets Hus i Lysekil. Utfiskning, övergödning, exploatering, miljöförstöring och klimatförändringar – hoten mot havet är många. Med initiativet att ge tillbaka en summa pengar till havet vill JOZO belysa hur viktigt det är att vi håller våra hav rena och vad vi själva kan göra för att hjälpa till. - Havssalt är en naturprodukt som kommer från havet, så för oss är havsmiljön viktig i dubbel bemärkelse. Självklart för att bevara alla de djurarter som finns där, men också för att havet är vårt lager. Det är bara i rena hav som vi kan utvinna riktigt rent och bra havssalt, säger Magnus Lagerberg, Marknadschef på JOZO Salt. JOZO Salt låter under kampanjperioden 50 öre per såld förpackning JOZO Havssalt gå tillbaka till havet, via ett samarbetsprojekt med Havets Hus och Svenska Naturskyddsföreningen. Den totala summan avgörs helt och hållet av hur mycket havssalt som säljs under perioden. Pengarna ska användas till Naturskyddsföreningens arbete för att minska hotet mot det marina livet samt att sprida kunskapen om hur viktigt det är att bevara vår havsmiljö. Bland annat kommer en utställning, ”Tillsammans för havsmiljön” att sättas upp på Havets Hus i Lysekil. Den invigs lagom till sommaren 2008. - Utställningen kommer upplysa om vilka möjligheter och problem det finns för livet i havet och vilka miljöfaktorer som kan ligga bakom. Vi ser mycket fram emot att kunna sprida kunskapen om vår havsmiljö på det här sättet tillsammans med JOZO, säger Maria Jämting, VD på Havets Hus. Projektet syftar också till att ge allmänheten bra tips och förslag på vad man själv kan göra för att påverka havsmiljön i positiv riktning. Kampanjen pågår till och med augusti 2008, och omfattar: Jozo Finkornigt Havssalt (500g) Jozo Medelgrovt Havssalt (500g) Jozo Havssalt Natriumreducerat (450g) För frågor som rör "Tillsammans för havsmiljön", kontakta: Magnus Lagerberg, Marknadschef JOZO Salt Tel: 031-65 30 12, mobil: 0708-11 32 55 magnus.lagerberg@akzonobelsalt.com Maria Jämting, VD Havets Hus Tel: 0523-66 81 66, mobil: 0705-21 65 30 maria.jamting@havetshus.se För frågor som rör Naturskyddsföreningens arbete för havsmiljön, kontakta: Klas Hjelm, Svenska Naturskyddsföreningen Tel: 08-702 65 16, mobil: 0702-08 23 91 klars.hjelm@naturskyddsforeningen.se Om Jozo Salt Jozo Salt är ett av Sveriges mest välkända varumärken. När man köper Jozo Salt vet man att man får ett salt av högsta kvalitet och livsmedelssäkerhet. Namnet i sig – Jozo – kommer från den holländska förkortningen av jodsalt. Företaget bakom Jozo Salt är Akzo Nobel, ett internationellt Fortune 500-företag, noterat på Euronext Amsterdam. Koncernen är också ledande inom kemibranschen på Dow Jones Sustainability Indexes och finns med på FTSE4Good Index. Akzo Nobel har ca 43 000 medarbetare, verksamhet i över 80 länder och en omsättning på SEK 90 miljarder (2006). Akzo Nobel Salt har saltfabriker i Danmark och Nederländerna. Huvudkontoret för Sverige ligger i Göteborg. www.jozosalt.se Om Havets Hus Havets Hus i Lysekil är ett publikt havsakvarium som visar c:a 100 olika djurarter från Gullmarsfjorden och Västerhavet. Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, med en salthalt på 30 -33 promille, är av mycket god kvalité vilket innebär god syresättning och inga föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl. www.havetshus.se Om Svenska Naturskyddsföreningen Naturskyddsföreningen är en miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Välkommen som medlem, miljösponsor eller skänk en gåva. wwwobunden ideell förening utan egna vinstintressen. Omsorgen om miljön är vår drivkraft. Verksamheten bygger på medlemsavgifter och frivilliga bidrag från enskilda människor, företag och organisationer. www.naturskyddsforeningen.se

• Livsmedel