Sex av tio ungdomar tror att rädslor driver unga till att börja röka
: Rädsloklinik på Minecraft ska få unga att välja bort cigaretter

En ny undersökning från Novus, på uppdrag av A Non Smoking Generation, visar att sex av tio unga anser att de som börjar röka gör det för att visa sig orädda. Lika många uppger att de känner rädsla inför något i sin skolmiljö. Idag öppnar Fear Clinic - en rädsloklinik i datorspelet Minecraft i syfte att få unga att inte börja röka, genom att tala om sina rädslor.

- Med Fear Clinic vill vi hjälpa unga att tala om rädslorna, istället för att dölja dem bakom en cigarett, säger Ann-Therese Enarsson, styrelseordförande, A Non Smoking Generation.

Undersökningen visar också att fler än varannan ung (16-25 år) inte tror att anti-rökningsannonser i avskräckningssyfte har någon effekt.

- 30 procent av tjejerna på gymnasiet röker, något färre bland killarna. Det är
alarmerande nivåer. Därför behöver vi hitta fler sätt att prata om rökning på än tidigare, säger Ann-Therese Enarsson, styrelseordförande, A Non Smoking Generation.

Nu uppmanar A Non Smoking Generation unga att inte vara rädda för rökning, med
hänvisningen att det är just därför man börjar. Istället för bilder på svarta lungor för att visa på rökningens skadeeffekter, öppnar man en rädsloklinik* i datorspelet Minecraft, där unga uppmuntras samtala om sina rädslor tillsammans med en psykolog.

Från och med idag, under en veckas tid, kommer även kända ungdomsprofiler att dela med sig av sina erfarenheter på temat rökning och rädslor, på Instagram och i andra sociala medier. Bland ungdomsprofilerna finns prisbelönade bloggaren Daniel Paris och Youtube-stjärnan Simon Lussetti.

För lista på samtliga ungdomsprofiler, se bifogad ambassadörslista.

Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget Novus, mellan 20 december 2013 - 7 januari 2014. Totalt genomfördes 1 321 intervjuer med allmänheten 16-25 år.

*Rädslokliniken håller öppet dagligen mellan 17-20 under två veckors tid med start idag. Under denna tid finns psykologen också anträffbar via snabbchatts-appen Kik.

Läs mer om Fear Clinic: www.nonsmoking.se
Filmer från inuti rädslokliniken på Minecraft:

Besök Fear Clinic på Minecraft: ip: mc.nonsmoking.se (185.28.189.104)
Besök Fear Clinic på Kik: Sök efter användaren NSGfearclinic
Följ Fear Clinic på Instagram: @nonsmokingofficial

Diskutera rädslor och rökning i sociala medier samt se vad ungdomsprofilerna har att säga kring ämnet, under hashtag: #nsgfearclinic

Kontakt:
Ann-Therese Enarsson, styrelseordförande, A Non Smoking Generation, 0709-217550,
ann-therese@nonsmoking.se

• Hälsoorganisationer

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomarsjälva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsatobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Helen Stjerna

Presskontakt Generalsekreterare 073-339 36 44