Elian Web vann Paralympiatravets final

Publiklöst på läktarna, men fullt av spänning på banan.

Varje meter av upploppet i Paralympiatravet gav nerv, men i slutänden lyckades Elian Web hålla nosen först.

– Det var en bra prestation och verkligen en rolig seger för mig, sade segerkusken Jorma Kontio.

De Covid 19-tider som råder innebär att samtliga travtävlingar i Sverige genomförs utan publik på läktarna sedan mitten av mars. Paralympiatravet som är årets första, riktigt stora travfest på svensk mark och normalt sett lockar mellan 12.000-15.000 åskådare fick därmed inte sin rättmätiga inramning, men för tv-publiken blev det likväl dramatiskt.

Åtminstone loppets slutfas. Under inledningsskedet av loppet uteblev däremot all dramatik då ingen konkurrent avsåg att trycka upp tempot när Elian Web hade tagit hand om ledningen.

De attackförsök som gjordes från de bakre leden var lönnlösa och istället stod det klart att täthästarna skulle göra upp. Elian Web blev aggressivt utmanad av Johan Untersteiners Cyber Lane som hade tassat med i rygg, men höll nosen först över mållinjen medan fransyskan Billie de Montfort spurtade in som trea i lag med Björn Goop.

Segern var värd en miljon kronor.

För körande Jorma Kontio var triumfen hans tredje i loppets (tidigare namngivet Olympiatravet) historia.

På Åby kördes även klassikern Lovely Godivas Minne för femåriga ston. Conrads Rödluva - rödlätt precis som namnet antyder - vann loppet i lag med Örjan Kihlström medan det är Daniel Redén som tränar.

Tre hemmasegrar gick också att notera inom V75-spelet då Robert Bergh vann med såväl Ivory di Quattro, Vikens High Yield som Indra's Secret.

Vinnare blev även Sveriges paralympier. Höga V75-omsättningar låg till grund för att de kunde ta emot ett bidrag från spelbolaget ATG på 2.184.330 kronor.

• åby
  • travbana
  • trav
  • paralympiatravet
  • mölndal
  • hästsport
  • sport
  • hästar
  • åbytravet

Åbytravet är Sveriges modernaste travanläggning, och en del av Åby Arena, som årligen lockar ca 100 000 besökare. Vi tävlar i huvudsak onsdag eller torsdag men de riktiga höjdpunkterna är V75, sex lördagar om året med Paralympiatravets final och Åby Stora Pris som juveler i kronan.

Åbytravet och Åby Arena erbjuder en unik konferensmiljö där de traditionella mötena kan blandas med ponnykörning eller en trekamp i stallet. De stora ytorna gör också anläggningen till ett utmärkt ställe för större konferenser, mässor och utställningar.