Idag gjorde drygt 30 sommarjobbare sin första arbetsdag på Eidar, Trollhättans Bostadsbolag. Majoriteten av sommarjobbarna är unga hyresgäster.

70 ungdomar arbetar för Eidar Trollhättans Bostadsbolag i sommar

800 ansökningar till de 70 lediga sommarjobbstjänsterna landade i vår hos Eidar. Idag har ungefär hälften av dessa 70 arbetat sin första dag på Eidar - och många av dem har fått sin första Inblick i arbetslivet.

Av de dryg 70 ungdomarna som arbetar hos Eidar i sommar är mer än hälften hyresgäster hos bolaget. De allra flesta kommer att arbeta som Fastighetsskötare.

- Det är roligt att kunna bidra till att våra unga hyresgäster får en meningsfull och givande sommarsysselsättning. Vi ser dessutom en styrka att ha ungdomar som arbetar och håller snyggt i sitt eget eller kompisarnas hemkvarter. Det både ger ett engagemang och stolthet för arbetet och som grädde på moset bidrar det till att kompisarna är extra noga med att hålla snyggt för att inte förstöra för sin kompis Fastighetsskötaren, säger Eidars VD Urban Blom.

Den största yrkesgruppen bland sommarjobbarna, precis som bland ordinarie personal, är Fastighetsskötare. Utöver det arbetar det ungdomar i Kundservice, med Parklek, ventilation, drift och reparation.

Sommaren är uppdelad i två perioder där ungdomarna får arbeta en period var. Detta för att kunna ge så många ungdomar som möjligt chansen att få lön och arbetslivserfarenhet i sommar.

Sanna Kårebrand, HR-chef, sanna.karebrand@eidar.se, tel 0520-877 55

Urban Blom, VD, urban.blom@eidar.se, tel 0520-877 12