Eidar bidrar till minskade CO2-utsläpp genom hållbara investeringar

Eidar bidrar till minskade CO2-utsläpp genom hållbara investeringar

AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag har genom investering i gröna projekt bidragit till kraftig minskning av koldioxidutsläpp. Eidars nybyggnadsprojekt Skördetröskan på totalt 59 miljoner kr ingår i Kommuninvests återrapportering. Rapporten visar visar bland annat att cirka 150 investeringsprojekt som kommunsektorn finansierar med gröna lån bidrar till närmare 515 000 ton i minskade eller undvikta koldioxidutsläpp årligen.

Det motsvarar utsläppen från cirka 350 000 bilar med en körsträcka om 1 200 mil per år.

Eidar blir under år 2018 miljöcertifierade och investeringar i gröna projekt är en del av Eidars energistrategi.

- Miljöfrågan är en grön tråd i hela bolagets arbete där vi har mycket höga ambitioner vid varje nybyggnation och ombyggnation och framförallt i vardagliga arbetet, säger Eidars VD Urban Blom.

Urban Blom, VD Eidar, urban.blom@eidar.se, tel 0520-877 12

Owe Lång, Ekonomichef Eidar, owe.lang@eidar.se, tel 0520-877 13

.......................................................................................................................

Kvarteret Skördetröskan:

Eidars 26 energismarta radhus i storlekarna 3-5 rok i stadsdelen

Kronogården stod färdiga för inflytt 1 april 2017.