De brungulrandiga höghusen är snart ett minne blott då fasaderna i samband med den stora köks- och badrumsrenoveringen byter skepnad från 1970-tal till 2020-tal. Gårdarna rustas upp med nya uteplatser och lekplatser.

Idag drar storsatsningen av Guldvingen igång

Runt 600 lägenheter ska få nya stammar, kök och badrum när AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag idag tillsammans med Serneke drar igång en jätterenovering i kvarteret Guldvingen på Lextorp. De för Trollhätteborna kända brungulrandiga höghusen är snart ett minne blott då fasaderna i samband med den stora renoveringen byter skepnad från 1970-tal till 2020-tal.

I samband med den stora fastighetsrenoveringen gör Eidar även stora förändringar både på kvarterets gårdar och vid utbyggnationen av Eidar center i Granngården centrum i kvarteret. Gårdarna får nya både lekplatser och uteplatser och Trollhättan stads äldreomsorg flyttar in i Eidars tidigare lokaler i Granngården, medan Eidar flyttar till ny utbyggnad.

För Eidar är detta ett viktigt hållbarhetsarbete, både ur ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt perspektiv.

- Jag sade för några år sedan, när centrat här var ett tillhåll för bus och vi just beslutat att flytta Eidars kontor till Lextorp att ”Granngården ska gå från stället ingen vill vara på till stället alla vill vara på”, säger Urban Blom, VD på AB Eidar, Trollhättans Bostadsbolag. Nu är vi på god väg.

Lextorp är en av Trollhättans största stadsdelar och också ett av Eidars största områden med runt 750 lägenheter och satsningen av de centrala delarna berör därför direkt eller indirekt flera tusen människor.

- Detta är en det av vår satsning på att lyfta hela stadsdelen Lextorp. Vi vill att de som bor här ska trivas, samtidigt som vi vill förnya allmänhetens bild av området. Genom att skapa en trygg och levande stadsdel som attraherar människor med olika bakgrunder bidrar satsningen också till integration, resonerar Urban Blom.

Första etappen av renoveringen blir de två husen på Lextorpsvägen 35-45 och i uppgång 45 är det nu tomt, då hyresgästerna flyttat antingen till tillfälligt boende i kvarteret eller till permanent ny bostad, efter eget önskemål. Eidar står för flytthjälp till alla som önskar. Efter 10 veckor flyttar hyresgästen hem igen till en nyrenoverad och uppgraderad lägenhet.

Peter Ekberg är Eidars projektledare och Toro Kindslätt är ombyggnadssamordnare och den som främst har kontakten med hyresgästerna.

- Hyresgästerna är överlag väldigt nöjda och positiva. Jag har haft individuella möten med alla som berörs nu. När jag började i januari var det många hyresgäster som var oroliga. Men nu får jag istället tack-samtal av hyresgäster som längtar efter att få lägenheten renoverad. Det känns jätteskönt att hyresgästerna och Eidar tycker samma sak, säger Toro Kindslätt.

En av de hyresgäster i kvarteret Guldvingen som redan stortrivs men ser fram emot renoveringen är Maria Mac Donald. I oktober är det hennes tur att flytta ut tillfälligt.

- Det ska bli jätteskönt att få ett nytt fräscht kök och badrum. Jag har valt ljusgrå köksluckor och en trämönstrad golvmatta. I badrummet valde jag ljusgrå nyans på klinkers och kakel bakom toalettstolen och i duschen.