Under oktober-november kommer Eidars bosociala avdelning att gå runt och informera hyresgästerna om "Våga bry dig!".

Eidar startar kampanjen "Våga bry dig!" för att få ännu fler att visa omtanke om sina grannar.

Nu drar Eidar Trollhättans bostadsbolag igång kampanjen "Våga bry dig!". Kampanjen handlar om att sprida kunskap till hyresgäster och personal om hur man känner igen och kan agera när man misstänker att någon mår dåligt eller far illa. Det kan handla om oro för våld i en familj eller att en granne verkar vara ensam. Kampanjen är en uppmaning om att visa omtanke.

Bolagets ambition är att nå ut till samtliga hyresgäster under några veckor i oktober och november. Informationsmaterial har tagits fram och personal från Eidars bosociala avdelning kommer att gå runt och knacka på hemma hos hyresgäster för att berätta om kampanjen.

-Vi vill verkligen försäkra oss om att informationen når fram, dessutom vill vi kunna svara på frågor direkt. Därför väljer vi denna metod, säger Marita Darefelt, chef bosocial avdelning på Eidar.

Syftet med kampanjen är att fler personer ska känna igen signalerna på om en granne verkar må psykiskt dåligt, utsätts för någon form av våld eller på annat sätt inte verkar ha det bra.

-Tillsammans med våra hyresgäster kan vi göra skillnad om vi bara vet hur vi ska agera. Att bara ringa på hos någon och fråga hur det står till kan vara den enskilda handling som faktiskt räddar liv, säger Anna Wänblom, chef social hållbarhet på Eidar.

Satsningen startade tidigare i år med en utbildningsdag på temat för hela Eidars personal. Med under denna dag var personal från Trollhättans stads ”Enheten mot våld i nära relationer”. Den interna utbildningsinsatsen fortsätter under hösten.

Frågan har aktualiserats under coronapandemin. När många varit hemma i stället för på arbetsplatsen har både våldet i nära relationer och våld mot barn ökat. Enligt Brottsförebyggande rådet är det så många som var fjärde kvinna i Sverige som har utsatts för våld i en nära relation, och var tredje vecka mördas en kvinna av sin partner eller före detta partner. Enligt Rädda Barnen så lever 3-5 barn i varje svensk klass i stor otrygghet och rädsla hemma.

-Detta är ett samhällsproblem som definitivt berör Eidars personal och hyresgäster. Var femte Trollhättebo bor hos Eidar. Genom att sprida kunskap om detta hos våra hyresgäster, entreprenörer och egen personal kan vi göra stor skillnad, säger Anna Wänblom, chef social hållbarhet på Eidar.

Anna Wänblom, chef social hållbarhet, anna.wanblom@eidar.se, tel 0520-52 26 93

www.eidar.se/vagabrydig

Med cirka 6 400 hyreslägenheter i hela Trollhättan erbjuder AB Eidar Trollhättans Bostadsbolag, rum och kök för alla smaker, oavsett vem du är och var i livet du befinner dig. Hos oss kan man bo såväl mitt i stan som i radhusidyller nära naturen, i nybyggt, miljonprogram eller sekelskifteshus, i studentlägenhet eller Trygghetsboende. Vi ägs av Trollhättans Stad, vilket innebär att vi i praktiken är alla Trollhättebors eget bostadsbolag.

Förutom våra lägenheter erbjuder vi affärslokaler och förvaltar också särskilda boenden för äldre, plus ett stort antal skolor och förskolor. Eidar ingår i Sveriges Allmännytta som är en bransch- och intresseorganisation för 300 allmännyttiga bostadsföretag.

Vi är hemma i Trollhättan

Det viktigaste vi har är våra hyresgäster. De som redan bor hos oss eller hyr har lokal hos oss. Vi jobbar varje dag för att våra hyresgäster ska trivas med oss och hos oss.

Vårt mål är att alla hyresgäster ska känna sig viktiga och att vi förvaltar och underhåller deras hem på bästa sätt.  Underhåll och renovering är viktigt både för hyresgästen, fastigheten och för oss som seriös hyresvärd.

Men den där varma, stolta känslan när man öppnar dörren till sitt hem kommer ur så mycket mer. Den yttre miljön viktig, med planteringar, skötsel och belysning. Precis som att det är viktigt att vi arbetar hållbart. Att alla fastigheter är klimatsmarta och att vårt sociala hållbarhetsarbete är inkluderande och välkomnande - och att mötet bygger på ömsesidig tillit.

Förvaltning är såväl vardag som vision. Vi vill vara den bästa värden våra hyresgäster upplevt.

Hem till framtiden
Vi på Eidar har de senaste åren byggt drygt 600 lägenheter. Det är viktigt i en tid av bostadsbrist, i princip i hela Sverige. Idag är det tyvärr kö till boende och det måste vi tillsammans hjälpas åt att lösa. Vi visar mer än gärna vägen till ett smidigt boende, där man slipper ta dyra lån, klippa gräs och måla. Allt det där ingår i hyran. Och lite till. VI är alla Trollhättebors eget bostadsbolag.